Rusningstrafik

Oookej. Semestern verkar vara slut för de flesta av Stockholms invånare: på pendeltåget imorse fick jag en bra uppfattning om hur det känns att vara en stackars sardin i en plåtburk. Helt proppfullt och panikartat var det. Och jag orkade inte ens vara trevlig när jag skulle tränga mig av tåget i Älvsjö, jag slängde mördande blickar åt höger och vänster istället för soliga leenden. Men allvarligt, hur glad och positiv är man klockan 06.33 en tisdagmorgon?
Hur som helst tycker jag att hela idén med trängselskatten faller platt om det inte är bekvämt och smidigt att åka med den miljövänligare kollektivtrafiken. Som det är nu har man återinfört trängselskatten samtidigt som man har höjt priset på såväl busskorten som biljetterna och åkremsorna. Smart. Då kommer folk säkert att ställa bilen hemma och betala 80 spänn för att åka enkel väg från förorten in till stan i en knökfull, svettig, ångestframkallande tunnelbanevagn. Det känns inte riktigt som att det kommer att hålla?!

Färdiggnällt för idag. Helgen har varit underbar. Åkte från Stockholm ner mot Växjö sent i fredags kväll med pojkvännen, bra musik och godis i bilen. Fascinerades av hur otroligt vackert sommarsverige är på kvällen. Det kan omöjligen finnas ett annat land i världen som slår våra vidsträckta skogar, mörkblå i skymningen, våra spegelblanka nattsvarta sjöar och våra orangerosa solnedgångar. Lördagen inleddes med en efterlängtad sovmorgon och frukost framför en bra film. Sedan tog vi bilen vidare söderut, till Karlshamn. Johan fick lätt ångest av att vara tillbaka där medan jag njöt av solen och det faktum att det kändes som semester när vi satt i hamnen och åt glass, dinglade med benen över kajkanten och tittade på ståtliga fartyg av alla slag som hade deltagit i Tall Ships Race. Kvällen tillbringades i Växjö med thaimat, mer film och en snabbvisit av Malin och Maria. Skönt att Växjö var sig likt, det känns mest roligt och bara lite trist att lämna Stockholm om 3 veckor. I söndags var det dags att åka hem igen. Vi underhöll oss med ännu mer gubbrock (vi hade lånat skivor ur mina föräldrars samling efter att ha tröttnat på mina skivor som spelats om och om igen sedan början på juni), ännu mer godis och med att leta gula bilar. Stannade på den mest ostädade MAX-restaurangen någonsin i Linköping. Fastnade i de allra värsta "åka hem från landet söndag kväll"-köerna vid Södertälje och segade oss hemåt medan Johan höll på att bli galen på att stockholmare inte kan köra bil. Eftersom jag inte har körkort tar jag inte åt mig...

Igår var jag i Skärholmen för att prova ut glasögonbågar. Första gången jag provar glasögon lite mer seriöst och inte bara på kul. Tidigare har jag letat upp de fulaste jag kunnat hitta typ. Men nu hittade jag ett riktigt snyggt par så om en vecka kan jag börja med min nya, mer vuxna look. Haha. Köpte tre linnen för sammanlagt 87,50 på Monki - värt! Och en kofta på HM. Hittade dessutom en klänning på Carlings som har fastnat i mitt huvud. Jag vet inte om jag ska köpa den eller inte! Ah! Den är helt gudomlig egentligen och skulle förvandla vem som helst till den sötaste popflickan ever på nolltid, men den har en nackdel. Den är i bomull så den "fastnar" på till exempel leggings istället för att hänga snyggt. Dagens I-landsproblem liksom. Jag fortsätter fundera och hoppas på att den finns kvar om jag får för mig att köpa den. Eftersom gårdagen bjöd på sol och värme åkte vi ut med båten på kvällen. Min pappa har fått lov att köpa en båt modell mindre och billigare än vår förra och den ligger på behändigt avstånd 10 minuters bilfärd hemifrån. Det blev en sväng in till stan via Karlbergskanalen och middag på Flyt vid Kornhamnstorg i kvällssolen. En extra ledig dag kan göra så mycket. Idag är jag tillbaka på jobbet igen men ska ut på sjön för en ny åktur om bara några timmar. Man vet ju aldrig när det blir dåligt väder igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0