Innesittarsöndag

Som lite omväxling till det vanliga regnandet och blåsandet så haglar det här i Växjö just nu. Ibland funderar jag över hur jag ska överleva i 2-3 år till i en stad där solen nästan aldrig skiner. Jag som tycker att livet känns tusen gånger lättare så fort det blir vår. Även om jag gillar vintern också, och sommaren och hösten så är min absoluta favorittid på året när det är vår-på-vippen-till-sommar. När det äntligen är varmare ute och man i ren trots tar av sig koftan fast det egentligen är lite för kallt att gå i bara t-shirt. När man rotar fram solglasögonen ur en låda nånstans och inte riktigt vet om det är för tidigt och bara töntigt att använda dem eller om sommaren har kommit på riktigt nu? När man släpper alla vardagsbestyr och tycker att det mesta kan göras senare för "det är ju så fint väder ute" och det måste man ta vara på. Så man struntar i att läsa kapitlet om adverb och lägger sig på en gräsmatta i solen istället. Samtidigt är det rätt skönt att det är dåligt väder just idag söndag för då kan jag krypa upp i hörnet på sängen och läsa den där tyska boken som faktiskt är riktigt bra och slippa ha dåligt samvete för att jag inte är ute och promenerar. Så fort det blir lite mörkare ute, fast det lär ju dröja några timmar till eftersom dagarna bara blir längre nu, ska jag tända alla stearin- och värmeljus jag har och dricka te. Då får det gärna regna ute också. Söndag är min innesittardag men alla andra dagar vill jag ha sol! Då kommer jag att stanna i Växjö i 2-3 år till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0