Trashing days

Något som retar gallfeber på mig är vuxna som har glömt hur det är att vara barn. Det är sådana vuxna som blir snipiga och bittra och tycker att barn ska synas men inte höras. Och skäller och gnäller och uppfostrar på sämsta tänkbara sätt. Sedan finns det vuxna som har glömt hur det är att vara student också. Som har glömt hur det är att alltid ha för mycket att göra och alltid för lite tid. Aldrig att man kan slösa bort en lördag i stan utan att tanken på fyrtio olästa sidor i kursboken gnager i bakhuvudet. Aldrig att man kan vakna upp en söndag utan att genast påminnas om att man ligger efter med pluggandet. Igen. För helgerna är inte lediga när man är student. Heltidsstudier är inte samma sak som heltidsjobb då man får gå hem på fredagseftermiddagen och se fram emot en hel helg som kan fyllas med det man känner för att göra. Nej, heltidsstudier innebär att du alltid har hundra bollar i luften och aldrig får lägga ifrån dig allihop och bara vila en minut eller två. De som planerar kurser och gör scheman verkar tro att studenter har all ork, motivation och vilja i världen att plugga, plugga, plugga. Och det kanske vi har för det mesta. Men vi måste få leva också. Det här året har vi två dagar mellan varje delkurs som är helt lediga. Det vill säga innan nästa kurs börjar. Två dagar att andas ut på. Att ta igen sömn på. Att hinna med allt det där som man annars aldrig hinner med. Och den andra av dessa två dagar kan det hända att läraren för den nya kursen skickar ett massmail till kursens samtliga registrerade studenter och upplyser dem om att det kan vara en god idé att köpa ett stycke kursbok och börja läsa lite inför den allra första introduktionsföreläsningen. Allvarligt talat känns det som en spark i magen. När glömde man bort att studenter är mänskliga? När glömde man bort att människor är mänskliga? Hur kan man vara förvånad över att folk till slut går in i väggen?

Kommentarer
Postat av: Helena

åh vad jobbigt det låter. jag tror det kan va tvärtom åxå. på lhs har vi inte så mkt litteratur eller tentor iaf inte hittills så jag har haft varenda helg hittills pluggfri. däremot när man kommer ut i arbetslivet dvs som frööööken så kommer man jämt jobba över å ha helgerna fulla med planeringar, utvecklingsamtal, iup osv! jag önskar faktiskt att jag hade det jobbigare nu än sen. helt ärligt..nu när jag är på vfu så vet jag faktiskt inte ens om jag kommer palla med läraryrket...men den som lever får se! stora kramar å massa kraft till dej!
Helena

2007-11-14 @ 15:02:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0