Ett rosa hus på Kopernikusstrasse i Friedrichshain

När jag var i Berlin sommaren 2006 som en del av min och Marias tågluff hittade jag mitt drömhus. Det är ett rosa hus med burspråk och vackra balkonger på Kopernikusstrasse i gamla Östberlin. Jag vet inte om det var jag som sa "Tänk om jag bor här om några år!" eller om det var Maria som sa "tänk om du bor här om några år, i den här staden". Då hade jag ju redan börjat avgöra min framtid iochmed att jag hade sökt till Växjö universitet och visste att jag skulle börja plugga tyska redan två månader senare, om jag bara kom in på min utbildning och tackade ja.

Nu är det snart dags att avgöra min framtid igen. Nästa år. Den femtonde november, senast, ska jag lämna in en orange ansökan som kan ge mig möjligheten att plugga utomlands nästa höst. Förhoppningsvis i Berlin. Det känns hur jäkla läskigt som helst och galet spännande på samma gång. Jag har aldrig någonsin bott någon annanstans än i Sverige. Eller jo, det har jag ju när jag tänker efter, men det är inget jag kommer ihåg eftersom jag var en pyttebebis då. Men hur som helst kan jag alltså komma att tillbringa nästa läsår i Tysklands huvudstad. Jag vet att jag kommer ångra mig för all framtid om jag inte söker, så nu ska jag gå in för det här. Världen ligger för mina fötter! Eller, Berlin i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0