(O)ljud som stör mig i vardagen

Campus är aldrig tyst, har jag märkt. Det spelar ingen roll om man befinner sig hemma i sin egen lägenhet eller i en av universitetets byggnader. Det finns alltid ljud. Eller oljud. Inte ens i biblioteket är det tyst, vilket man kan tycka är lite märkligt. Men det verkar som att en stor andel av studenterna här inte har förstått sambandet mellan bibliotek och tystnad. Man får prata där, men då är nog tanken att det ska vara relaterat till studierna. Men det finns alldeles för många som ser biblioteket som en sorts fritidsgård där man bara kan hänga. Annars skulle väl inte en grupp manliga EHVS:are i blankpolerade skor och glansiga backslicks sitta och diskutera julmat istället för sin uppsats? Fruktansvärt irriterande bakgrundsljud, särskilt som de gärna lägger sig till med ett uttal de egentligen inte har. Men det hör väl ihop med deras image, kan jag tro. Precis som besserwisser-attityden.

Igår trodde jag att Ernst Kirchsteiger och Martin Timell hade flyttat in i mitt hus och höll på med någon sorts hemmafixar-duell. Hamra, hamra, hamra. Borra, borra, borra. Å hej å hå vad manliga och händiga vi är. Men det var bara två helt vanliga snickare som höll på och fixade. Resultatet av ca 7 timmars jobb: Nedplockade postboxar och en hög med fyra-fem plankor. Efter allt det oväsendet!

Ett tredje fruktansvärt enerverande ljud är hundskall. Det finns alldeles för många hundar på campus i min smak. Kanske det värsta av allt är att de flesta får springa lösa hur som helst vilket inte är hälsosamt för en människa som tidigare varit paniskt hundrädd. Kanske är det mest hundägarnas fel, eftersom de allt som oftast har attityden att deras hundar aldrig någonsin skulle ge sig på någon. Vilket de bestämt hävdar tills deras hittills så disciplinerade rottweiler sätter tänderna i halsen på en treåring. Såna attityder gör mig galen. Och det bästa är att man måste ha hundar och katter kopplade på det här området, så det är jag som har rätt.

Aah, härligt att få pröva på livet som äkta gnällkärring ibland!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0