Skrivkramp

Varför är det så lätt att skriva hundratals inlägg här på bloggen och så satans svårt att skriva ihop ett så kallat PM på 2 sidor? Jag skriver "så kallat PM" eftersom det egentligen inte är ett PM utan snarare ett paper eller ett referat. Men vår kära lärare får väl kalla det vad hon vill. Bara hon slipper läsa för mycket. Vi får skriva absolut max 2 sidor, med 1.5 i radavstånd. Annars läser hon inte. Synd för oss att det är sjukt svårt att få in allt på 2 sidor. Eller för mig i alla fall eftersom jag är expert på att skriva långa, argumenterande, diskuterande, engagerande texter. Annars skulle jag väl inte sitta på fritiden och skriva arga repliker till insändare i lokaltidningen? Nej just det. Uppenbarligen har jag väldigt lätt för att låta fantasin och orden flöda så länge det är på mina villkor. Så fort någon sätter upp ramar och regler låser det sig. Och jag sitter alltid och skriver i sista sekunden, under press, med kniven mot strupen som det heter. Jag misstänker att jag skulle jobba på samma sätt om jag var journalist till yrket. Fast det strider mot mina vanliga principer om att vara ute i god tid, ha koll på allt och prestera så att jag blir nöjd. Jag lär ju aldrig få veta hur jag skulle jobba om jag var journalist eftersom det inte är det jag pluggar till. Jag måste erkänna att jag tvivlar på mitt val av utbildning ibland. Men bara ibland. Större delen av tiden är jag helt övertygad om att jag har valt helt rätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0