Tredje advent

Det är redan tredje advent! Snart är det julafton! Det är samma sak varje år, det är november, sedan blir det första december och man börjar kanske titta på julkalendern på tv och sen PANG så slår julen en i ansiktet. Och jag hinner aldrig få den där riktiga julkänslan som vissa verkar få redan när affärerna börjar julskylta. Har jag tur kommer julkänslan smygande på kvällen den 23:e december när granen kläs och den första risgrynsgröten ska provsmakas. Annars kan den komma på julafton också, ungefär när Kalle Anka börjar på tv. Och sedan är ju julen nästan slut. Jag kan tänka mig att det här har med att göra att jag börjar bli vuxen på allvar?
Har hur som helst haft en riktigt bra vecka och i princip inte varit hemma alls. I onsdags hade vi föreläsning på dagen, sedan åkte jag hem en sväng och sedan iväg igen för att äta middag med Malin, Simon och Jasper. Vi åt mexikanskt på La Paz vilket var sjukt gott, och jag behöver inte äta ost på ett tag efter det restaurangbesöket eftersom mina enchiladas kom med en årsranson av ost. Maja och Jakub anslöt efter en stund, vi gick till en cocktailbar och senare kom även Elke och Charlotte. Efter ett par cocktails ville majoriteten av gruppen åka hem med sista U-bahn, det ville inte jag, Simon, Elke och Charlotte så vi köpte öl på vägen och gick till klubben Matrix. Hade inga som helst förväntningar på den men det var väl ungefär som att gå på Claras i Stockholm. Been there, done that, kommer inte att gå dit igen. Musiken var en blandning av hits från 50- till 80-talet vilket var roligt den första timmen men rätt tjatigt efter ett tag. Dessutom var det 2 killar och en tjej utklädda till änglar som dansade på bardisken. Inte riktigt min stil kanske. Var hemma vid fyra vilket ändå var helt okej eftersom vi inte hade föreläsning förrän 12 på torsdagen. Sov sex timmar och gick till den första riktiga föreläsningen i "statsvetenskap" med den nya läraren, den gamla fick sparken. Och vi lärde oss mer på en lektion än vad vi gjorde på de 8 veckor som den gamla läraren höll i kursen. Bra där. Efter dagens andra föreläsning var det snabbt hem och byta kläder som gällde, vi skulle nämligen på julmiddag med alla utbytesstudenter från FHVR på kvällen. Och den tillställningen var verkligen ett under av dålig organisation och planering. För det första var det bara 19 platser reservade, fast vi var runt 28 personer och det dessutom fanns en lista på alla som tackat ja. Redan här kan man ju undra hur skolan tänkte när de bokade...Servitriserna blev inte så jätteglada när vi var tvungna att ta 3 bord till och förlänga vårt redan långa bord. När alla var på plats så fick vi veta att vi fick beställa mat för upp till 10 €, det stod skolan för. Och det var det enda som professorn och IO-koordinatorn sa till oss. Inget "välkomna, vad roligt att se er allihop..." eller liknande. Lite knepigt. Dessutom var servitrisen både snäsig och aggressiv, och ville att vi skulle beställa något innan vi ens fått menyn till vår sida av bordet. Jaja. Maten var okej i alla fall, även om vi som åt pizza hade klara problem med att skära itu den. Middagen började klockan 18 och redan klockan 20 gick de som hade organiserat den, alltså professorn och IO-människan. Kändes lite märkligt men de av oss studenter som var kvar gick till en bar och drack öl/drinkar tillsammans, det var riktigt kul! Och kändes väldigt typiskt utbytesstudentigt. Var hemma ganska tidigt ändå vilket var skönt med tanke på kvällen innan. I fredags var jag, Simon och Malin ute på julklappsjakt från klockan 13 till 18.30. Var lite matt efter det, trots energipåfyllning på Subways och senare på ett café. Men fick en del inhandlat i alla fall! Vi mötte Jasper vid halv sju och gick till Pizza Dach för att äta middag. Och sedan till en annan restaurang för att dricka kaffe. Några andra skulle ut och festa men vi kände för att spara oss till lördagens födelsedagsparty så vi åkte hem till Malin, inhandlade två flaskor rödvin, en melon och en massa kakor och tittade på film. Jag höll på att somna redan runt elva men var inte hemma förrän efter tre...puh! Tog sovmorgon igår och var hemma hela dagen tills det blev dags att åka till Manon som bor i samma wohnheim som Jasper och alla andra. Hon fyller år den 22:a december men firade sin födelsedag den här helgen för att kunna festa med oss! Efter att ha minglat, druckit vin, ätit holländska "pepparnötter" och pratat med födelsedagsbarnets föräldrar ett par timmar(som var i Berlin på besök och var med på förfesten) så tänkte vi bege oss in mot stan och någon klubb. Hälften av gänget valde dock att stanna hemma men vi var några tappra, festsugna personer som började gå mot trammen, men så gick vi förbi FHTW (en annan högskola) där det var studentparty. Och där blev vi kvar eftersom det fanns både glühwein och öl till bra pris. Och en massa trevliga studenter från bl.a Finland. Varför blir man som svensk helt lycklig av att möta andra människor från Norden när man är utomlands någonstans?! Men, de finländska studenterna verkar vara likadana för de påstod sig ha letat efter svenska studenter på FHTW där de pluggar, utan att hitta några. Dessutom bor de allihop där Simon bor, det vill säga lite utanför allt annat. Plötsligt tittade Manon på klockan och insåg att den var 5. Hur gick det till? Vi måste dock ha stannat ett bra tag efter det för jag var inte hemma förrän sju. Nytt rekord tror jag! Vaknade galet sent idag och var inte precis på topp. Men efter en lugn dag hemma pallrade jag mig ut runt halv åtta och mötte Nathalie och Pauline för att äta middag. Så nu sitter jag här, proppmätt efter att ha hittat en indisk restaurang med billig och jättegod mat. Å andra sidan har jag aldrig ätit äcklig indisk mat tror jag. Nu är det bara en skolvecka kvar innan jag åker till Sverige, och det kommer bli en hektisk vecka tror jag, ser ut som att jag har något planerat för varje kväll. Men roligt kommer det bli!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0