Födelsedagskalas och annat

Idag är det måndag och grått, tråkigt väder ute. Vår lärare i tyska ställde in dagens lektion pga sjukdom och vi är alltså lediga. Jag klagar inte eftersom jag fortfarande är trött efter helgens äventyr. Eller lördagens snarare. Fredagen började med tre timmars föreläsning i hur man gör en presentation av ett arbete man skrivit. Var precis lika långtråkigt som det låter. Vi åt lunch i skolan och åkte sedan hemåt. Jag var hemma och gjorde ingenting ett par timmar innan jag skulle möta Simon och åka till Malin och Tobi för att äta middag. För första gången sedan jag flyttade hit dök inte spårvagnen upp när den skulle. Jag stod och frös i en kvart innan jag bestämde mig för att gå till nästa hållplats där man kan ta flera olika spårvagnar. Precis när jag kom dit kom spårvagnen, bara 15 minuter försenad. Detta gjorde att vi också missade vår S-bahn och eftersom man varje helg håller på med något sorts underhållningsarbete på just den station där vi bor så går tågen bara varje halvtimme eller så. Vi var väldigt hungriga och väldigt frusna när vi till slut kom fram, men då var middagen klar! Kändes väldigt lyxigt att inte behöva laga middag en fredagkväll! Dessutom skönt att bara ta det lugnt och vara hemma klockan ett eftersom lördagen var den stora partydagen. I lördags åkte jag först in till stan med Simon för att försöka hitta några kläder till kvällen. Ungefär halva Berlin var ute i lördags och det är julmarknader överallt = totalt kaos och väldigt trångt. Vi begav oss rätt snabbt från Alexanderplatz till Alte Schönhauser Strasse, förmodligen en av Berlins bästa shoppinggator om man inte är rik och inte gillar alltför vardagliga kläder. I butiken "East Berlin" fick vi t.o.m Prosecco under tiden vi gick runt där. Jag är sjukt sugen på deras färgglada sjalar men är inte helt säker på att det är värt att betala 400-500 spänn för en bit tyg. Sammanlagt under dagen köpte Simon två t-shirts, en hoodie och en kofta. Jag köpte en pärm. Väldigt spännande! Min pojkvän är fortfarande chockad över att det inte var jag som shoppade loss, men jag var inte på rätt humör tror jag. Blev dessutom lite matt av att vara smakråd åt Simon som provade kläder i sammanlagt två-tre timmar. Efter inköp av alkohol på Lidl och en lektion i de tyska åldergränserna för köp av alkohol (16 år för öl och vin, 18 år för sprit, Simon fick visa leg ändå fast han fyllde 20 samma dag) åkte vi åt varsitt håll. Jag hade som vanligt dåligt med tid men hann äta middag och göra mig i ordning ändå utan att bli alltför sen till Simons födelsedags-förfest. Mötte Johanna klockan halv tio och tog spårvagnen dit. Vi var nästan först. Resten av gänget kom lite senare, sjungandes och med en blomkruka som de hittat någonstans i studentwohnheimet. Att tiden går fort när man har roligt är väl ingen nyhet men i lördags var det verkligen extremt! Plötsligt var det dags att gå till trammen och då var klockan redan kvart över tolv. Vi tog sedan S-bahn till Ostbahnhof där Fritz Club ligger. Vi stod tydligen i kö en timme, jag tyckte det kändes som tio minuter eller så. Kanske att vinet hade något att göra med det här, är inte säker...Vi började i alla fall prata med några tyskar som började dividera sinsemellan vilken stad som var bäst, Berlin eller Köln. Till slut kom vi in på Fritz Club, gratis eftersom alla födelsedagsbarn och sex av deras vänner får fri entré. Vi fick ett festivalarmband (alltså ett sådant som man får på Hultsfred t.ex, påkostat värre) men i övrigt märkte vi ingenting av att det var en särskild festival på klubben den här helgen. Det fanns som alltid olika dansgolv med olika musik och en salig blandning av människor. Senare på natten upptäckte vi dock att det fanns ett fjärde dansgolv och en hoppborg en trappa upp. Helt fantastiskt att ha en hoppborg på en klubb! Synd bara att den var stängd då. Klockan halv fyra tittade jag på klockan första gången sedan vi åkte från Simon och blev rätt förvånad. Hur kan en kväll gå så fort?! Åkte hem med Charlotte och Elke, somnade klockan sju...Och det var så värt att vara helt död igår. Det här var helt klart en av de bästa utekvällar vi har haft här! Det verkar vara ett lyckat koncept att trycka in 15 utbytesstudenter i ett minimalt studentrum och ge dem tillgång till öl och vin i nästan obegränsad mängd för att sedan förflytta gruppen till en klubb där det finns ett dansgolv för varje musiksmak och en massa sköna människor. Det underliga är att trots att vi dansade hela kvällen så kommer jag bara ihåg två låtar som spelades. Är det vinet som har varit med i leken igen, tro?
Igår var det aningens svårt att vakna till liv, men jag vaknade runt tolv och bestämde med Simon och Jasper att vi skulle ta S-bahn klockan tre. Dagens projekt var nämligen att fira första advent hos Malin och Tobi, och fira det på det sätt som kanske halva Sverige gör: genom att baka lussebullar. Vi åkte via Ostbahnhof där det tydligen finns ett söndagsöppet Lidl. Vi köpte ingredienser inklusive saffran som senare skulle visa sig vara lika värdelös som den var dyr. Vi köpte dessutom varsin China Box med nudlar till frukost/lunch. Väl hemma hos Malin och Tobi satte vi igång med bulldegen. Antagligen hade vi för lite saffran. Vi vet inte riktigt vad det för mängd, men vi gissar på att det var 0,5 gram vilket isåfall var för lite. Ett halvt gram kostade å andra sidan 3,69 Euro så vi hade inte precis lust att köpa mer. Och nu insåg jag att den där meningen plockad ur sitt sammanhang låter som den handlar om droger. Lussebullarna blev till slut ganska bleka och väldigt stora men ändå goda. Jag svängde dessutom ihop min berömda kladdkaka. Och Tobi lagade mat åt oss så vi behövde inte svälta ihjäl precis. Klockan åtta var jag nära på att somna men vi började ändå titta på "Get Smart". Har nog aldrig sett en film som varit mindre i min smak än den. Jag klarar inte av Steve Carell. Han är inte rolig eller underhållande någonstans. Kanske att jag ändrar åsikt om han någon gång skärper ihop sig och gör en bra, seriös film. Jag har ju trots allt ändrat min åsikt något när det gäller Jim Carrey och Will Ferrell. Vi såg hur som helst inte klart filmen utan åkte hemåt vid nio. Jag gjorde färdigt min tyskläxa innan jag äntligen fick sova. Vaknade imorse av att vår Hausmeister var här och besiktigade lägenheten eftersom den kinesiska tjejen flyttar ut idag. Hon har städat precis hela lägenheten. Tur för mig eftersom det egentligen var min städvecka och tur för henne, eftersom hon inte har städat en enda gång då det varit hennes städvecka, mig veterligen. Hur som helst, idag är en hemmadag. Jag har städat mitt rum och tvättat. Nu ska börja renskriva anteckningar eller något annat skolrelaterat tänkte jag. Duktigt värre.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Men Linnea.... har du hittat en ny Johanna?

:P

2008-12-01 @ 20:07:23
Postat av: Linnea

Du behöver inte vara orolig, det finns ingen Johanna som kan ersätta dig! ;)

2008-12-02 @ 18:10:43
URL: http://neapop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0