Korttidsminne

Det är måndag och jag är trött på att tentaplugga redan innan jag har börjat plugga på allvar. Inte så bra förutsättningar för resten av veckan kanske. Men det känns som att vi inte gör något annat än tentapluggar det här året. Man hetsläser närapå 1000 sidor kurslitteratur i 4 veckor för att sedan försöka komma ihåg så mycket som möjligt till tentan. I samma ögonblick som man skriver sin signatur på listan och bekräftar att man lämnat in sin tenta så sorteras alla kunskaper längst bak i hjärnan någonstans. Inte så meningsfullt. Det är mycket möjligt att jag har en kass studieteknik. Eller dåligt minne. Det är också mycket möjligt att någon kommer att läsa det här och tänka "men kära vän, det är såhär det funkar när man läser vid universitetet". Ja det är det säkert men jag tycker lik förbannat att det är ett rätt dåligt system. Är det inte meningen att vi ska komma ihåg merparten av det vi har lärt oss under utbildningen?! Jag börjar undra lite om det har med Samhällsvetenskapliga institutionen att göra kanske för jag vill minnas att det inte var såhär hetsigt och galet förra året när jag läste tyska. Men jag kan ha fel.  Någon gång i framtiden kanske jag blir vän med min tentaångest. Eller inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0