Miljöpuckon

Förra veckan fick jag en gratistidning, Studentliv, i brevlådan. I den har man frågat fem studenter vad de gör för miljön. Fyra av fem svarar saker som "jag källsorterar, jag promenerar eller cyklar istället för att köra bil, jag stänger av apparater och drar ur sladden när de inte används". Den sista tillfrågade studenten svarar

Jag gör faktiskt ingenting för miljön. Jag hinner inte sortera och sådant. Visst kan man väl göra något, men det är inget jag tänker på dagligen.

Nähä. Kul, hörru. Vad är det för jävla svar? Att man inte hinner sortera? Hur tidskrävande är det att lägga kartong, glas och metall i en annan behållare än soppåsen? Hur ansträngande är det? Ibland är människor så dumma att jag blir mörkrädd. Jag är glad att jag ska flytta till källsorteringens, ekomatens och miljötänkets förlovade land snart.

Kommentarer
Postat av: Viktor

Vem orkar källsortera?

2008-05-20 @ 18:08:54
Postat av: Vera

Alla som inte bara tänker på sig själv.

2008-05-20 @ 19:50:22
Postat av: Viktor

Det är ett tecken på den individualisering man försöker slå mynt på, att miljöproblem är den lilla människans fel och att systemet i sig inte har med det att göra. Detta är en beklaglig sanning, men det är klart man kan källsortera. Men felet ligger i systemet, inte hos individen

2008-05-21 @ 09:56:59
Postat av: Alvaro

Eller så skyller man bara på "systemet" och tror att allt löser sig genom det ;-) Klart man ska källsortera! Att inte göra det handlar om ren jä*la I-landsbekvämlighet. "Systemet" må ha många brister, men det är samma system som placerat de gröna lådorna utanför din dörr så att du kan skilja på konservburkar och mjölkförpackningar.

2008-05-21 @ 21:14:06
URL: http://avlo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0