Disciplin, Discipline, Disziplin

Det hjälper inte att skriva ordet på tre olika språk. Jag lär ju aldrig få någon disciplin ändå. Nu kommer säkert någon att protestera och säga att jag visst är en mycket ordningssam, strukturerad och disciplinerad person men icke. Jag har ingen disciplin när det gäller vare sig att städa/diska/hålla ordning överhuvudtaget/tvätta/uträtta saker/träna/sluta äta så mycket godis hela tiden. Min mamma kommer att få rätt. Jag kommer helt seriöst att gå upp typ tio kilo under min tid i Tyskland. Alla som åker utomlands en längre tid verkar gå upp i vikt så varför skulle jag vara ett undantag när jag dessutom lever ganska så osunt här? Alkohol, bröd och choklad är inte så nyttigt har jag hört. Men det är typ det jag lever på. Och pasta. För när jag lagar mat så blir det i 9 fall av 10 pasta. Hurra för snabba kolhydrater! Dessutom är jag lat så jag tränar ju inte direkt. Ska bli intressant att se hur det här slutar. Och ja, jag låter hysterisk nu och det här inte ett ämne jag vanligtvis tar upp här men det gör inget.
Dagen har varit mycket lång och ganska så trist. Klockan ringde den härliga tiden 06.50. Jippie! Jag hade vaknat ungefär en gång i timmen under natten av någon anledning och var inte pigg. Men gick upp ändå och duschade och gjorde mig i ordning för att hinna gå till vår Hausmeister och påpeka att lampan i köket har gått sönder. Det är ett lysrör så man får epilepsi om man tänder den för den blinkar så hysteriskt. Precis som förra gången jag var där så öppnade människan inte. Man kan ju fråga sig varför det isåfall sitter en lapp på anslagstavlan med de tider han ska vara på plats? Nu får jag använda mina språkkunskaper och formulera ett litet brev istället. Åkte till skolan för att gå på en föreläsning som skulle handla om hur man skriver vetenskapliga texter på tyska. Kursen skulle egentligen pågå hela dagen idag och hela dagen imorgon men nu har vi fått en rolig (?) hemuppgift så vi är lediga imorgon. Och slutade kl 14 istället för 17 idag för efter två var klassrummet upptaget. Kursen har ju bara varit inplanerad sedan i september. De är roliga när det kommer till planering på vår skola. Hur som helst så gick jag och Malin ungefär halv två för då hade vi inte haft någon rast sedan kvart i elva (jag skojar inte nu, det är helt sant!) och vi höll på att svimma av hunger. När vi kom till Mensan så fanns det ingen mat kvar trots att de hade öppet en timme till. Jag kommer aldrig att förstå mig på hur vissa saker fungerar här. Vår lunch bestod därför av en kopp kaffe, två frallor med ost och en chokladmuffin var. Nyttigt så det förslår. Efter skolan gick jag och handlade mat och åkte hem. Simon och Jasper skulle se nya Bondfilmen och erbjöd mig att hänga med men jag var dels för trött och dels för ointresserad för att vilja betala för att se den. Åkte hem istället och har i princip bara suttit framför datorn sedan dess. Disciplin var det ja. Tur att gårdagen var skapligt produktiv i alla fall. Vi började dagen med att gå till kontoret för våra studenthem och betala hyran. Jag betalade för december också så att jag inte behöver gå tillbaka så snart. Sedan gick vi på två föreläsningar, först Politikwissenschaft, alltså statsvetenskap med Frau Steckmeister. Som jag bara inte klarar av! Hon lyckas med bedriften att hålla i en föreläsning utan att göra något alls. Hon står och uppmanar klassen att diskutera saker men när diskussionen inte kommer någonvart så gör hon inte det minsta försök att driva den vidare eller överhuvudtaget ta tag i föreläsningen. Jag blir tokig! Vi lär oss ingenting, och vi ska ha en tenta i kursen. Som tur var så var föreläsningen i Volkswirtschaftslehre, typ makroekonomi, mer intressant och då har jag aldrig ens varit i närheten av att plugga ekonomi. Efter skolan hade vi planer på att gå på museum och åkte först hem till Simon för att laga mat. Där fastnade vi. Museet stängde nämligen åtta och vi var klara med matlagning, intagande av middag samt disk tjugo i sju. Malin åkte hem och vi andra tittade på "Big fish" istället och åt 2 kilo efterrätt tillsammans. Väldigt äckligt när jag tänker på det såhär i efterhand. Vad gjorde jag i onsdags, den tråkiga dagen? Jag åkte till skolan med Malin för att lyssna på när Jasper och Elke berättade om sin belgiska högskola eftersom det var "Hochschultag". Dock var skolan helt tom på studenter så det blev inte av. Vi gick till Simon Dach-strasse (tror att det kan vara Berlins restaurangtätaste gata) och åt lunch som var sådär. Sedan åkte vi hem till Jasper så att vi kunde ringa till en professor på Växjö universitet. Han var självklart inte där. Vi börjar få panik nu. Åkte hem och var hemma ett par timmar, sedan åkte vi till Jasper igen för att titta på en film om Erasmusstudenter i Barcelona. Den var inte jättebra men helt ok. Fast den spårade ur ibland. Ganska hög igenkänningsfaktor, särskilt när huvudpersonen pratade om att man när man bott i en stad ett tag inte är en främling där längre utan blir ett med staden och gör den till sin. Det blir självklart att bo där, som om man alltid gjort det. Och det är väldigt sant. I filmen bodde ett helt gäng med studenter från olika länder i samma lägenhet. Det hade varit riktigt häftigt att testa det men nu är jag stuck här ute i Lichtenberg. Vi hade en videokonversation med Ben som är i Växjö och som kommer hit imorgon. Det var ännu mer underhållande än filmen! Hur överlevde man innan msn och skype fanns? Onsdagen blev ganska bra till slut, och nu ska jag se till att den här dagen också blir det genom att titta på film. Man kan aldrig se för mycket film faktiskt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0