Tillbaka i den tyska vardagen

Att komma tillbaka in i vardagslivet här efter utflykten till Sverige har varit lättare än jag trodde - jag antar att det är ett bevis på att jag har acklimatiserat mig? Den här veckan har flutit på rätt bra och sett ut så som de flesta veckor här ser ut. I måndags hade vi tysklektion, men den börjar inte förrän 12 så jag fick sovmorgon, vilket var välbehövligt. Vi fick tillbaka de texter vi hade skrivit som hemläxa. Jag hade några slarvfel som vanligt, och några ordfel, och något grammatiskt fel men det var inte fullt så många röda markingar i texten som jag hade förväntat mig. Efter lektionen åkte jag, Malin, Simon, Jasper och Jakub till vårt favoritställe Pizza Dach och åt lunch/middag. Detta efter att ha promenerat runt lite i Friedrichshain. Vi fortsatte sedan till ett café/bar där vi drack kaffe och spelade fotbollsspel. Jag är precis lika dålig på det som att spela ishockeyspel men det var roligt ändå! Efter x antal omgångar spel åkte Jakub hemåt medan vi andra fortsatte till en riktigt mysig bar som heter Geronimo. Hela inredningen går i flygplatsstil med bl.a flygplansstolar och gate-skyltar. Vi drack cocktails och bestämde oss för att från och med nu börja prata tyska med varandra. Det höll ungefär 1½ dag. I tisdags hade vi föreläsning på förmiddagen. Jag hängde inte med alls. Vet inte om det berodde på att jag var trött i huvudet eller om kursen har blivit svårare när vi var borta men krångligt var det. Men så är det inte världens lättaste att försöka plugga Europeisk rätt och EG-fördrag när man aldrig har läst något som har med juridik att göra förut. Särskilt inte på tyska. Efter föreläsningen åt vi lunch i Mensan, sedan åkte alla hem till sig. Jag gjorde lite tyskaläxa och annat pyssel. Igår, onsdag, var vi lediga eftersom den föreläsning vi vanligtvis har då var inställd. Vi bestämde oss för att vara lite duktiga och försöka plugga tillsammans för att förstå något av kursen i Europeisk rätt och politik. Innan dess var jag också duktig och ringde och försökte beställa en bok till Vera. Vilket inte gick visade det sig. Klockan två skulle vi träffas i skolan och på väg dit träffade jag Maria som äntligen är tillbaka här efter några veckor i Sverige! Hon joinade vår lilla studiegrupp en stund. Men vi kom egentligen ingenvart i våra försök att tyda paragrafer och lösa fall. Dessutom stänger i princip hela skolan runt halv fyra-tiden så vi begav oss till ett bibliotek i Friedrichshain istället. Vi satt där en stund och pluggade tills vi var för hungriga för att koncentrera oss. Då gick vi och åt thaimat. Det är tur att allt finns på så nära avstånd i den här staden! Eftersom klockan bara var sju när vi hade ätit klart åkte vi hem till Malin och tittade på film. Det blev "Lolita", Kubrick-klassikern från jag vet inte när, längesedan i alla fall. Kanske inte den bästa film jag har sett men rätt intressant ändå. Var hemma strax efter ett och är trött idag eftersom vi började klockan 10 imorse med första föreläsningen, sociologi. Jag har aldrig läst det tidigare men det är intressant, mycket beroende på att läraren är så bra förmodligen. Kommer nog att skriva en tenta i det ämnet också, istället för i statsvetenskap eller makroekonomi. Vi får nämligen välja vilken av dessa tre kurser vi vill skriva en tenta i! Nu kan man ju tycka att jag borde vara mest intresserad av statsvetenskap, och det kanske jag hade varit också om det inte hade varit för läraren. Som dock har slutat nu och vi ska få en ny nästa vecka. Tror inte att någon är särskilt ledsen över det...Hur som helst innebar det att vi hade en "håltimme" idag och satt i matsalen och hade tråkigt. Sedan hade vi ekonomi som sista föreläsning. Och efter det har jag handlat och åkt hem. Planerna för ikväll ser ut enligt följande: tvätta, laga mat, göra någon tyskuppgift, kanske se en film. Spännande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0