Fredagen den 10:e oktober

I fredags var det, som vanligt när man har gått och lagt sig för sent, aningens jobbigt att ta sig ur sängen. Klockan 9.45 började den tysklektion som vi hoppades kunna få vara med på så vi möttes utanför klassrummet strax innan. Vi var ungefär 12 studenter från vår skola vilket inte bådade gott eftersom det skulle innebära att gruppen blev överfull direkt. Vi stod givetvis inte på någon lista men fick vara kvar ändå, jag tror att läraren, Frau Dr Knoop, tyckte lite synd om oss. Hon visade också på prov på den tyska punktligheten och påpekade vikten av att komma i tid. Det är första gången det händer sen jag kom hit! Nivån på gruppen var antingen väldigt lätt eller så var det bara för att det var första lektionen men vi fick presentera oss med vårt namn och sedan bilda en mening med vårt namn samt ett verb och ytterligare ett ord som skulle ha samma begynnelsebokstav som namnet. Sen gjorde vi lite hörövningar och annat pedagogiskt. Hej högstadietyska! Men det var ganska lagom avslappnat. Efter lektionen gjorde Jasper dagens hjälteinsats och hjälpte mig att fixa mitt internet. Sedan tog två svenskor, två belgare, två holländskor och en polack S-bahn till Warschauer strasse och åt lunch på Pizza dach. Sjukt billigt och gott! Dessutom ett jättefint område med massa roliga affärer och grejer. Jag, Malin, Simon och Jasper fortsatte sedan till Alexanderplatz för att dricka kaffe. På väg in i Alexa sprang vi ihop med Joachim som har pluggat IAL-programmet i Växjö, och hans kompis. Vad är sannolikheten för det?! Hur stort är inte Berlin?! De skulle till den kända/ökända klubben Berghain samma kväll och vi bytte nummer utifall att vi skulle få för oss att göra samma sak. Efter en dyr kaffe på nån italiensk kaffebar släpade vi oss hemåt. När jag kom hem hade jag ungefär två timmar på mig att bli klar. Tänkte ta en högeffektiv powernap men blev väckt av dörrklockan som vanligt (det är mer regel än undantag känns det som). Åt middag, klädde på mig och fönade håret samtidigt. Mötte Johanna och Elke för att ta spårvagnen till studenthemmet på Aristotelessteig där det var förfest i Jaspers rum. Det blev ganska trångt och mysigt när alla hade kommit och jag introducerade den fantastiska kombinationen vitt vin och sprite för resten av sällskapet. Efter ett par timmar tog vi oss till Warschauer Strasse eftersom det var ytterst få som ville betala 18€ inträde på Berghain. Vi gick till en cocktailbar och drack lite och blev sedan medbjudna till en absinthbar av ett gäng tyskar som franska Charlotte hade träffat på U-bahn. Idén om absinthbaren övergavs snart till förmån för en hemmafest i en lägenhet där köket hade en bardisk bestående av en surfingbräda och bambu. Riktigt snyggt! Var hemma klockan sex på morgonen, aningens trött...

Kommentarer
Postat av: Nils

Vilket rövarliv, som det skall vara. :) Var nyfiken på hur det är med skolan och känns med tyskan?

2008-10-13 @ 18:24:26
Postat av: Linnea

Nils: Har inte riktigt kommit in i själva pluggandet än och vi vet fortfarande inte hur det blir med tillgodoräkningen av poängen (vilket är skitdåligt!) men med tyskan känns det rätt bra faktiskt, börjar komma in i det mer och mer :)

2008-10-14 @ 22:07:09
URL: http://neapop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0