Torsdagen den 9:e oktober

Torsdagen den 9:e oktober var inte min dag. Började med att gå upp strax innan sju för att kunna gå och prata med Herr Hausmeister om 1) möjligheten att fixa internet via en sladd till telefonjacket 2) det faktum att det inte finns något varmvatten i det handfat som råkar vara mitt. Den kinesiska tjejen som har bott här en månad redan har givetvis varit smart nog att ta det andra handfatet. Och påpekade sedan för mig att jag "kanske skulle och prata med vaktmästaren om det". Jo tack. Vaktmästaren finns på plats fyra dagar i veckan. Då har han Sprechstunden 7.15-8.00 och 13.30-14.30 och på dessa tider kan man gå till hans kontor. Halv åtta var jag och en annan kille där. Vi ringde på. Ingen öppnade. Han gick och kollade på anslagstavlan om tiderna verkligen stämde. Jag ringde på flera gånger till och hörde att det var någon som pratade inne på kontoret men som inte öppnade. Alltså, inget internet och inget varmvatten. Jag var galet irriterad, mest för att jag hade gått upp så tidigt i onödan. Duschade, åt lite frukost och tog sedan spårvagnen till en annan skola, FHTW, där vi skulle ha vår första obligatoriska lektion i tyska. Trodde vi ja. Alla grupper var givetvis fulla, något som redan fått en hint om av de som varit där tidigare i veckan. Anledningen till att just vårt gäng bestående av cirka 26 Erasmusstudenter från FHVR inte får plats är att vår skola helt enkelt inte vill betala för tyskundervisningen och således inte har något avtal med språkinstiutet. Och därmed inte heller har reserverat några platser åt oss eller ens meddelat hur många vi är. Väldigt begåvat eftersom vi inte kan göra vårt schema innan vi vet vilken dag vi har tyskkurs. Plötsligt hade vi 4 timmars håltimme. Jag, Malin, Simon, Jasper och Nathalie och Manon från Holland bestämde oss för att åka in mot stan och äta frukost. Vi hoppade av på Eberswalder Strasse och hittade ett helt fantastiskt litet café som heter Morgenrot. Det visade sig att det var helt veganskt/vegetariskt till min och Nathalies stora glädje. De hade dessutom en frukostbuffé med massor av bröd, pålägg, frukt, grönsaker och yoghurt med olika tillbehör. Man fick själv välja hur mycket man ville betala eftersom de har en idé om att alla ska kunna äta hos dem, oavsett hur mycket pengar man har. Den som har mycket pengar betalar lite mer, den som har lite pengar betalar lite mindre. I like! Vi hann med en andra fikapaus i skolans Mensa innan det var dags för en föreläsning i statsvetenskap. Hela lektionen gick åt till att hela klassen fick presentera sig själva. Lagom nivå när jag var så trött att jag höll på att svimma. Efter lektionen var ungefär hälften av gruppen sugna på museum medan jag och Malin hade siktat in oss på en konsert med Miss Li. Vi bestämde oss dock för att hoppa över konserten (vi visste inte ens om det fanns biljetter, och ville inte vara hemma så sent) till förmån för resten av gruppen. Jag åkte hem och sov i en och halv timme, vilket nog var dagens höjdpunkt tillsammans med frukostbuffén. Klockan åtta skulle vi möta de andra, trodde vi, så jag och Malin stod och väntade en stund på Alexanderplatz innan vi ringde de andra. Som inte alls var i närheten utan i Friedrichshain i jakt på en restaurang. Vi hoppade på första bästa U-bahn och åkte dit. Middagen intogs på en kinesisk restaurang (sjukt gott, men dyrt!) och sedan tog vi varsin öl/drink på Mirsham. Dagen slutade helt klart mycket bättre än den började!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0