En hektisk vecka

Det blir ganska långa uppehåll mellan inläggen här, den här veckan skyller jag på att jag har tillbringat i princip all min vakna tid på annat håll än hemma. I måndags var tanken att vi skulle ha vår första lektion i engelska, som en del av en annan kurs. Var lite tidigare i skolan för att lämna in våra ansökningar om "Begrüβungsgeld", det vill säga pengar som ví får av skolan för att vi studerar här. Vi hämtade också våra papper som intygar att vi studerar här och som ger oss ett Erasmusstipendium. Pengaaar! Sedan åt vi lunch i matsalen, trots att vi hade lovat oss själva att inte göra det fler gånger. När vi gick till lektionen så var klassrummet naturligtvis redan fullt och läraren tyckte att vi skulle komma på torsdagen istället eftersom den gruppen var betydligt mindre. Det kändes lite onödigt att ha åkt till skolan från första början, men vi bestämde oss för att ta vara på det fina vädret så vi åkte in mot stan och satte oss på en uteservering och drack kaffe. Vi var inte särskilt sugna på att åka hem efter det så jag, Malin, Simon och Jasper bestämde oss för att åka till stadsdelen Kreuzberg och gå runt lite där. Kreuzberg har haft dåligt rykte ett ganska bra tag men nu har det blivit stadsdelen där det fortfarande är skapligt billigt att bo och därmed hippt och trendigt för den yngre delen av befolkningen. Vi hittade flera fina affärer och caféer och efter att promenerat runt ett bra tag slog vi oss ner på ett café och drack svindyrt te som inte smakade så mycket. Lite surt, men kannorna var fina och caféet hur mysigt som helst. Kvällens plan var att gå på bio och vi började i vanlig ordning att sms:a till allt och alla. Tyvärr var vi lite sent ute och ingen hade tid eller möjlighet att ta sig in till stan med så kort varsel. Vi åt middag på en liten turkisk restaurang innan vi tog oss till Alexanderplatz för att se om det ens fanns någon sevärd film. Det gjorde det, men på bion som ligger där visas alla filmer i dubbad version. Vi var inte så sugna på att höra George Clooney och Brad Pitt prata tyska så vi åkte hem till Jasper och tittade på film där istället. Efter filmen tittade vi på roliga youtube-klipp alldeles för länge tills jag och Simon var tvungna att springa som galningar för att hinna med spårvagnen.

I tisdags hade vi föreläsning på förmiddagen och förundrades än en gång över hur tyska studenter uppför sig under lektionerna. De kommer gärna för sent, springer in och ut ur klassrummet under pågående föreläsning och går också gärna och slänger skräp samtidigt som läraren står och pratar. Efter föreläsningen åkte 3 svesnkor och 2 belgare till Pizza Dach och åt lunch där, detta efter att ha varit i skolans Mensa och kollat vad som erbjöds. Strax efter fem mötte jag Simon, Jasper och Elke för att åka hem till Malin och laga pannkakor till middag. Vi handlade ingredienser och diverse onyttiga tillbehör och började sedan grädda pannkakor. Vi hade säkert 5 liter smet och när vi tog en paus i gräddandet (det var jag och Malin som hade den uppgiften) för att äta hade vi hälften av smeten kvar. Den behövdes inte. Vi drabbades av akut paltkoma ändå. Vi hann smälta maten och plocka undan innan det var dags att åka till Potsdamer Platz för att möta två av de polska studenterna och gå på bio. Lite bättre planering den här dagen! Vi såg "Burn after reading", i originalversion med engelskt tal. Väldigt märklig film, men ändå ganska underhållande.

I onsdags hade vi ingen föreläsning eftersom professor Bücker-Gärtner var upptagen på annat håll. Jag, Simon och Jasper mötte Malin vid Zoologischer garten vd halv ett (efter att ha åkt S-bahn genom hela staden ungefär) för att shoppa lite. Vi åt lunch på en typiskt shoppinggata-turistig restaurang och hann med x antal butiker innan energin tog slut. Jag hittade ett par svarta byxor på HM och ett par skor för 5 € på samma ställe. Malin påpekade att det var vinter och att tygskor kanske inte var det bästa köpet men jag hävdade att det inte var snö än och att jag behövde ett par skor som är bekväma att dansa i. Vi tog en fika på ett dyrt café som hade kylskåpskall äppelkaka. Man ska aldrig äta eller fika på shoppinggator, det är alltid samma låga kvalité och höga priser. Åkte hem och sov en kort stund innan det var dags att åka iväg igen. Charlotte, en av de franska tjejerna i Erasmusgruppen, hade fest hemma i sin lägenhet och vi var ett ganska stort gäng som satt ihopträngda i det lilla köket och drack vin. Jag, Malin, Maria och Simon gick vid halv elva och tog oss till restaurangen/klubben White Trash Fast Food där Malins moster skulle DJ'a. Där mötte vi Johanna och fick det sista lediga bordet som fanns. Klubben såg ut som ett lite finare sunkhak i rockstil och all personal pratade engelska. Vi drack några öl innan Maria fick idén att vi skulle gå vidare till Kaffee Burger, en pytteliten pub för alla som är singlar och vill hitta någon. Det stämde verkligen. Har aldrig sett så många desperata människor på ett och samma ställe förut! Jag, Simon och Johanna gick någon gång innan 4 efter att ha letat efter Maria ett tag, utan framgång. Hon hade tagit en taxi hem visade det sig senare. När vi kom till Alexanderplatz hade S-bahn fortfarande "Betriebspause", de går inte mellan 1 och 4 på vardagar. Vi åt kebab/falafel i väntan på att nästa S-bahn skulle gå om 27 minuter. Var hemma strax innan 5, helt slut.

Igår, torsdag, skulle vi egentligen gå på föreläsning klockan 10. Det gjorde vi inte (förlåt mamma!). Vi kom till nästa föreläsning som var klockan 12 istället, engelskakursen som vi ville gå till på måndagen. I en och en halv timme lärde vi oss hur man pratar i telefon på engelska. Nivån på kursen är med andra ord inte så hög, och lärarens engelska uttal är bland det roligare jag har hört. Vi studenter från Sverige, Holland och Belgien pratar inte perfekt engelska men jämfört med de tyska studenterna är den i världsklass. Vi hoppas att den här kursen inte blir så svår att följa! Efter föreläsningen var det dags för dagens första höjdpunkt! Maciek och Piotr som vi lärde känna under IP-projektet vi gjorde här i Berlin i mars var här över dagen och ville ha en mini-reunion. Medan Malin och Jasper var ambitiösa nog att gå på nästa föreläsning åkte jag hem till Simon (som inte gick till skolan överhuvudtaget) där de polska killarna skulle parkera bilen för att slippa köra omkring mer än nödvändigt i trafikkaoset här. Vi åkte sedan till Warschauer Strasse och vårt nya favoritställe Pizza Dach (har varit där 3 gånger bara den här veckan) för att äta lunch. Malin anslöt när föreläsningen var slut. Efter lunch och uppdatering på vad alla gjort det senaste halvåret åkte vi hemåt för att ladda upp inför dagens andra höjdpunkt, eller snarare kvällens. Jag och Simon skulle gå på Dry Guillotine, en electrofestival med en rad olika DJ's och framförallt Justice! Jag sov i en och en halv timme för att bli människa igen och laddade upp med Justice-låtar innan jag mötte Simon strax innan tio. Vi hoppade av vår S-bahn vid Warschauer Strasse och började promenera. Och promenera. Det visade sig att vi nog borde ha åkt en station till. Men allt var Google maps fel. Till slut kom vi fram till klubben Maria am Ostbahnhof och stod i kö lääänge. Pratade lite med ett tyskt par och sedan med några belgiska tjejer som också pluggar här i Berlin. Klockan tolv kom vi in och då var det bara en timme kvar tills Justice skulle spela. Perfekt! Vi drack lite öl under tiden och lyssnade på en annan DJ som jag aldrig hade hört förut men som var riktigt bra. När man bor i "the capital of electro" är det bäst att man rättar sig efter det! Justices konsert var naturligtvis hur bra som helst! Och hur svettig som helst! Alla dansade som galningar under den dryga timmen då fransmännen spelade och var helt dyngsura när Justice del av konserten tog slut och nästa DJ tog över. Då gick också ungefär hälften av publiken kändes det som. Vi tog en paus och drack lite vatten och öl och stod utomhus en stund för att torka lite. Till klockan 5 stannade vi, sedan var vi nöjda med kvällen (natten) och fortfarande uppe i varv hela vägen hem. Klockan sex gick jag och lade mig, tio i ett vaknade jag. Två timmar senare sitter jag fortfarande här. Ikväll är det fest igen, har jag hört...

Kommentarer
Postat av: Malin

Åh det är så kul att läsa om allt vi har gjort utifrån ditt spetsfundiga perspektiv =D ..! Ja, ikväll är det fest igen! Imån med har jag hört =P

2008-10-24 @ 18:19:31
Postat av: Johanna

Herregud så du lever där borta! Kom hit och kidnappa mig, jag vill också vara med!

2008-10-24 @ 21:04:14
Postat av: Ben

This looks promising... I hope the 8th of november comes soon!

2008-10-24 @ 22:15:14
Postat av: Alina

Hej! Får jag bara fråga om min rubrik "entry headers" ligger lite ovanpå själva texten i inlägget, några har nämligen reagerat på det...Trevlig helg! :)

2008-10-24 @ 22:20:04
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Mamma

"Förlåt mamma!" - vilken respekt du har!!??

Jag är faktiskt glad att du är lite mer oordentligt för en gångs skull.....

Kram/Ma

2008-10-25 @ 00:35:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0