Berlin by night

Eftersom min mamma tycker det är bra att jag är lite "oordentlig" så kan jag ju berätta att jag var ute igår också, för tredje dagen i rad. Fick först veta att det var förfest klockan tio på Aristotelessteig (studentwohnheimet där nästan alla i vår Erasmusgrupp bor), sedan ändrades det till en fest hemma hos Charlotte i Neukölln. Jag sprang över till Elke och hämtade vårt gemensamma strykjärn, strök min prickiga kjol, försökte ta en powernap men kunde inte somnaså jag gav upp och lagade middag bestående av pasta med pesto och grönsaker. Har alltid pasta och pesto hemma, det är världens bästa snabblagade mat! Plus att pasta är bra att äta om man ska dricka vin. Blev inbjuden att äta middag ute med Sofie och hennes kompisar som är här över helgen men hann tyvärr inte med det. Gjorde mig i ordning, mötte Elke och tog trammen till tågstationen där vi precis missade ett tåg och samtidigt konstaterade att de andra inte hade kommit än. Som tur var hann vi med nästa tåg 7 minuter senare och mötte sedan upp Malin utanför Charlottes hus. Vi låg på madrasser på golvet och drack vin och åt chips i ungefär två timmar. Sedan åkte jag och Malin till Hackescher Markt för att möta Sofie och Co medan Simon och Jasper åkte åt andra hållet för att gå på kväll 2/3 på festivalen Dry Guillotine. Vid Hackescher Markt ligger Bang Bang Club, en ganska liten klubb som har sina lokaler i en av pelarna på S-bahnbron. På fredagar har de klubben Death by Pop. Den är som gjord för mig! Rock, indiepop och electro i en salig och dansvänlig blandning! Dessutom var det jättemycket svenskar där av någon anledning, och alla var från Stockholm. Är det något jag har missat? Vi stannade till halv fem och jag började min långa resa österut. Fick vänta i ungefär 10 minuter på min S-bahn, sedan vänta lite till på nästa tåg i Lichtenberg som var ändhållplats och sedan vänta på min tram i 15 minuter. Och så gå i 5 minuter. Nu kan det ju låta helt vansinnigt att jag åker hem helt ensam, men eftersom jag var den enda som skulle åt det hållet så hade jag inget val, och det känns dessutom förvånansvärt säkert att vistas i Berlin på natten. Alltid mycket folk som är på språng vilket innebär att man aldrig sitter själv på ett tåg eller en spårvagn. Inga skumma människor som försöker inleda en konversation med en. Och området jag bor i är helt dött nattetid, de enda människorna man ser är antingen studenter som bor på samma wohnheim som jag, eller sjuksköterskor på väg till och från arbetet på sjukhuset som ligger precis i närheten. Väldigt lugnt med andra ord. Helt ärligt känns Stockholm farligare än Berlin men om det stämmer vet jag inte. För övrigt så brukar ju alla skumma grejer hända i små byar ute på landsbygden ändå, kan man ju lugna sig med.

Kommentarer
Postat av: Mamma

OK, det kanske känns ofarligare i Berlin än i Stockholm men jag gillar ändå inte att du åker hem själv (som du vet). Man har ju det hemska som hände i Paris i åtanke emellanåt.....

Vi får väl känna efter lite hur det känns nästa helg. Kram/Ma

2008-10-26 @ 01:41:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0