Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete?!

I Tyskland bor var och varannan människa i WG, kollektivt boende. Jag gjorde också det under mina månader där. I Sverige är det inte lika vanligt. Jag vet inte varför. Kanske är tyskar mer toleranta mot andra människor och deras vanor och ovanor. Kanske är svenskar bara fega. Men i Sverige finns i alla fall möjligheten att bo i dublett-lägenhet om man är student. Alltså en lägenhet med två rum och gemensamt kök och badrum. Det är säkert en jättefin lösning om man gillar den man bor med och om man kommer överens om städning och annat praktiskt. Annars är det ett helvete. Det vet jag för Johan bor precis så. Och just nu är vi två par som bor i den här lägenheten. Vilket ju hade funkat om vi alla hade haft samma uppfattning om vad allmänt vett är. Men tyvärr så vet inte tjejen som bor i det andra rummet

- att man bör tömma kylskåpet på varor som kan surna/ruttna/mögla innan man reser bort i två månader
- att man kanske också bör diska upp efter sig innan man reser bort i två månader
- att en soppåse inte knyter ihop sig själv. Nu fyller hon och hennes pojkvän soppåsen tills saker börjar ramla ur, alternativt att jag eller Johan byter soppåse
- att soppåsen som ligger vid dörren inte går ut med sig själv
- att om man lägger en plastpåse bredvid sophinken i badrummet så sätter den inte i sig själv i hinken
- att man inte lånar saker från de andra som bor i lägenheten utan att fråga först
- vad normal samtalston är. Inte hennes pojkvän heller och han har dessutom ett nästan sjukligt behov av att höra sin egen röst precis hela tiden.
- att det inte är så bra att vrida termometer-grejen i kylskåpet till max så att maten fryser och förstörs
- att den där saken som står bredvid toaletten är en toaborste, en väldigt praktisk uppfinning
- att ett badrum bör städas kanske en gång i veckan, ett kök förmodligen lika ofta
- att bord, bänkytor och spis i köket kan torkas av efter att man har lagat/ätit mat så det inte är kladd överallt
- att det finns något som heter källsortering
- att man kanske inte bör klaga på att balkongdörren står öppen så att det kommer in insekter, om man själv inte ens kan tänka så långt att man gör ovanstående

Som tur är åker jag tillbaka till Stockholm på onsdag. Annars hade risken varit stor att jag hade blivit galen och strypt någon. Eller mig själv.

Uppdatering: Nu har någon slängt en sprayflaska med raklödder i sophinken i badrummet. Alltså, en flaska i metall som klassas som tryckbehållare. Jag blir knäpp.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag hade nog inte kunnat hålla käften.. Förstår inte hur bror min står ut!? Skönt att va tebax i Sthlm kan jag tänka mig :)

2009-08-14 @ 00:07:37
URL: http://missupsidedown.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0