Note to self: Tvätta inte på söndagar

Alla som bor i lägenhet vet att det här med tvättstugor och tvättider är en hel vetenskap i sig. Dessutom verkar det vara en av de vanligaste orsakerna till grannosämja, i alla fall om man kollar på www.argalappen.se, en sida helt tillägnad arga lappar och meddelanden. Hur som helst, jag har bott på några olika ställen med olika rutiner för tvättstugan. När jag bodde på Fridhemsplan låg tvättstugan uppe på den skitläskiga vinden. Det var ganska lätt att få tvättid dock, eftersom det fanns två tvättrum med två maskiner i varje. Detta gjorde tvättandet ganska smidigt. I Växjö hade vi en elektronisk tavla med bokning av tvättider. Fördelen med den var att man inte kunde sno någon annans tvättid. Nackdelen var att vi var 4 hus som delade på en tvättstuga så det gällde att ha lite framförhållning och planera ungefär två veckor innan att "om två veckor behöver jag nog tvätta". När jag bodde hos Johan i Blackeberg låg tvättstugan i ett separat hus en bit bort. Det var jobbigt när det regnade. Som tur var bodde vi bara där en sommar så vi slapp snö och sånt i alla fall. Där Johan bor nu, i Karlshamn, är det katastrof. Man måste boka tvättid typ en månad i förväg och alla tvättider är på sju timmar så man måste tvätta allt man äger och har på en gång. Inga nätta två- eller tretimmarspass här inte. Dessutom är tvättstugan från 1800 kallt och ligger i en sjukt lång, mörk och läskig korridor i källaren. Hu! Här i Berlin där jag bor nu finns det inte ens något bokningssystem. Spännande va? Konstigt nog så har jag alltid lyckats få tag på en tvättmaskin ändå, och då finns det ändå bara 4 stycken. Nu är tyvärr en av de nyare, bra maskinerna trasig så vi har bara två gamla och en ny att tvätta i. Och idag när jag gick ner var det kaos. Två maskiner var färdiga men fortfarande fulla med tvätt. En maskin hade varit färdig för en stund sen för all tvätt som hade legat i den låg ovanpå. Blöt, skrynklig. Och någon hade lagt i en ny maskin. Gör man så? Jag hade seriöst aldrig vågat ta ur någon annans tvätt sådär, särskilt inte när man inte har en bokad tvättid att hänvisa till. Så när jag kom ner med min tvätt och såg att alla maskiner var upptagna gick jag upp till mig igen. Jag får tvätta imorgon istället. Anarki i tvättstugan får någon annan syssla med...


Kommentarer
Postat av: vera

Här har vi egen tvättmaskin yeeeey! Vi far tvätta precis när vi vill, hur bra är inte det? Och gissa hur skönt det är att bara lägga tallriken i diskmaskinen efter man har ätit....heaven :)

2009-02-02 @ 15:47:37
Postat av: Mamma

Kommer ni att bli bortskämda, eller!!??

Kram

2009-02-02 @ 21:51:07
Postat av: Linnea

Åh, jag tyckte väl att jag läste något om diskmaskin i annonsen! Hurra! Värsta lyxboendet!

2009-02-02 @ 22:40:30
URL: http://neapop.blogg.se/
Postat av: Lee just Lee

annars så hävdar ju Navid att handdiska är bra för att reflektera ^^

en liten stund på dagen där man kan koppla av och göra nånting som behöver göras, men inte så intensivt... :P

2009-02-02 @ 23:23:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0