This past week

NU ska jag skriva lite om vad jag gjort den senaste veckan. Förra veckan befann jag mig fortfarande i Berlin och gjorde lite tentor och annat. Bar två tunga kartonger till posten för att skicka dem med DHL och hade träningsvärk i tre dagar efteråt. Dags att börja träna kanske? På onsdagkvällen var jag och Malin ute med Nils och Sofia i Kreuzberg och drack cocktails för att fira tentaresultatet jag skrivit om tidigare. Och för att hinna träffa svenskgänget innan jag åkte till München. Jag insåg att jag har missat ett jättefint område i Berlin trots att jag bott där sedan i oktober. Dumt av mig. Drinkarna var goda, och starka. Jag blev snurrig. Gick ändå upp rätt tidigt på torsdagen för att städa hela lägenheten. Höll på att dö så tråkigt var det! Och smutsigt. Känns ju lagom roligt att man städar efter alla andra som har bott i lägenheten de senaste tio åren. På fredagen var det dags för besiktning och jag hade visst glömt att sopa bakom sängen. Ooops! Släpade ungefär femtio kilo bagage till spårvagnen, sedan till S-bahn för att ta mig till Alexanderplatz. Där alla bagageförvaringsskåp var antingen fulla eller trasiga. Jag som skulle träffa Malin och fika fick istället ta mig till Hauptbahnhof och stuvade in allt bagage i skåpen där. Fikade med Malin på stationen och fick hjälp ombord på tåget. Tack Malin! Slumrade och lyssnade på musik hela vägen till München. Var framme strax innan nio och lyckades ta mig med S-bahn hela vägen till Harras där vi bor. Det var världens vinterväder och jag insåg att jag kanske hade gjort ett misstag när jag skickade vinterkappa, mössa, halsduk, lovikkavantar och stickad tröja till Sverige. Min nya Mitbewohnerin Vera mötte mig på stationen och hade lagat mat och allt! Lyx!

Första helgen i München tillbringades i Schwabing (the place to be i den här staden enligt säkra källor) och inne i stan. Promenerade runt i kylan, fikade och kikade i små fina affärer. Kollade även upp hur jag skulle åka till praktiken på måndagen och blev ännu mer nervös! Och sedan höll jag på att dö av nervositet på måndagen såklart. Synd att min första dag på praktiken började med att portvakten skickade mig till fel rum så att jag stod och väntade på fel ställe tills jag gick tillbaka till ingången, fick rätt rumsnummer och kom för sent. Idiooot! Fick hälsa på hundra olika personer kändes det som, och fick ett eget litet kontor. Mina uppgifter första dagen var att läsa en massa information om olika projekt och börja skriva på en text om yrkesutbildning i Sverige. Tisdagen gjorde jag samma sak. Och igår, fast igår fick jag vara med på ett möte och kopiera papper också. Igår spenderade jag dessutom en massa pengar på en second hand-affär, på middag ute och på bio. "Effi Briest" var precis så bra som jag hade hoppats på. Och precis lagom finkulturell. Idag har jag varit med på ett planeringsmöte i Nürnberg hela dagen med en kvinna som arbetar på avdelningen för ideellt arbete. Riktigt intressant! Och intensivt! Är helt slut i huvudet nu, som jag har varit resten av veckan. Men jag trivs! Bra va? Nu: Middag, tvätt och Germanys Next Top Model. Imorgon: Freeedag!

Kommentarer
Postat av: nina kienast

snubblade in på din blogg efter att ha googlat "svensk i tyskland" eller något sånt. jag ska själv flytta till tyskland om två månader, till heilbronn med min tyska pojkvän som ska praktisera där i ett halvår (han pluggar i karlsruhe). hur som helst är det väldigt kul och intressant att se hur andra har det i tyskland och om kulturkrockar och annat. men något annat som gladde mig mycket var ett inlägg du skrev för jättelänge sen. om umeå och klubben shape up! (www.shapeupclub.nu) eftersom jag är den ena halvan av shape up!. världen är liten. hoppas du får det bra i münchen!

2009-02-20 @ 21:42:27
URL: http://ninakienast.blogg.se/
Postat av: nina kienast

ja, det är lite lustigt faktiskt :) men som du har märkt är det ont om "svensk i tyskland-bloggar" eller jag kanske söker på fel ord? det borde väl finnas fler där ute?

vi kommer ha kvar klubben och jag ska flyga upp en gång i månaden eller i varje fall så ofta jag kan. men i sommar tar vi paus, det känns behövligt. om du kommer någon gång vi kör så får du gärna säga hej :)

2009-02-24 @ 00:01:34
URL: http://ninakienast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0