Fredag-måndag i 180

Jag har haft fullt upp de senaste dagarna, ifall någon undrar varför jag inte har skrivit. Förra veckan hände inte så mycket. På tisdagen åt vi middag på vår favorit-thairestaurang och gick sedan på bio för att se Buddenbrooks. Det kanske inte var den bästa film jag sett, men helt okej tisdagsunderhållning. Kanske är den bättre om man har läst romanen av Thomas Mann med samma namn, kanske är den bättre om man gillar kostymdramer som utspelar sig på 1800-talet. Onsdagen tillbringades på föreläsning, på varuhuset Alexa där jag försökte hitta på något kul att ge Hanna i försenad julklapp/födelsedagspresent. Det gick sådär, men jag hittade en present till mig själv i alla fall, Good Bye Lenin på dvd för bara 6 Euro. Fynd! Bäst av allt är att inte så många kommer kunna låna den av mig eftersom den är på tyska och bara med tysk textning, ha! I onsdags och torsdags kväll var jag bara hemma eftersom jag hade "så himla mycket att göra, skolarbete och städning" men det gick ju sådär. Var alldeles för trött och lat för att riktigt ta tag i något. I fredags morse ryckte jag i alla fall upp mig och städade i ordning rummet ordentligt och städade badrummet och köket i all hast så att det inte skulle se allt för bedrövligt ut när jag fick finbesök från Sverige. Sedan begav jag mig mot flygplatsen på andra sidan stan med en mellanlandning på Alexanderplatz för inhandling av ett födelsedagskort i sista minuten. Tog flygbussen från Alexanderplatz till Tegel vilket tar 40 minuter. Jag kanske är störd som tycker att det är ett ganska härligt tidsfördriv att åka buss i 40 minuter med musik i öronen, men så är det. Mötte Hanna och vi åkte en sväng till Friedrichshain och fikade innan vi fortsatte hemåt. Efter matlagning, lite tjuvstart med vinet och byte av kläder gick vi på förfest tvärs över gården. Sedan var det dags för Erasmusparty! Vi var ett lagom stort gäng som åkte till klubben Tresor som jag har hört ska vara en av Berlins bästa. Om inte annat så var det en väldigt annorlunda lokal (en gammal fabrik?) med trappor och tunnlar överallt. Och även om jag inte är så inne på electro/techno så var det riktigt bra! Förmodligen för att det var så skön fredagskvällsstämning på hela stället! Vid 3 åkte jag och Hanna hemåt, mest för att vi ville ha ork att göra något dagen efter. Vid elva ringde alarmet och vi var väl inte så jättepigga men tvingade oss upp ändå. Vi tog en sightseeingpromenad längs Unter den Linden och åkte sedan till Hackescher Markt. Vi hittade ett pyttelitet café där vi drack kaffe och åt crepes till lunch innan vi började vår shoppingräd. På kvällen åt vi på en indisk restaurang och blev galet mätta innan vi mötte Malin, Tobi, Simon och Jasper för att dricka några cocktails. Vi var hemma i skaplig tid och jag hann läsa prologen i "Der Baader Meinhof Komplex" innan jag somnade. I söndags vaknade vi något tidigare och åkte till Ostkreuz för att äta frukost på ett café. Vi hade tur och fick det sista lediga bordet, det var tydligen fler än vi som var frukosthungriga. Och hade jag bott nära det här caféet hade jag förmodligen suttit där och ätit frukost var och varannan dag, så gott var det! Gott bröd, lyxiga pålägg, frukt, grönsaker och ett perfekt kokt ägg. Och en cappucino. Var mätt i flera timmar efteråt så jag ser det som en prisvärd frukost. Vi promenerade en ganska bra bit eftersom det var så fint väder och tittade bland annat på East Side Gallery. Sedan åkte vi till loppmarknaden i Mauerpark. Den var tyvärr mycket mindre än den brukar vara (vintersäsong?) men jag shoppade en fin svart, hemstickad mössa och en liten handväska i alla fall. Sedan blev det för kallt om tårna för att vara utomhus så vi åkte till Hackescher Markt igen och drack mer kaffe. Sedan åkte vi till DDR-museet vid Alexanderplatz. Billigt, lagom stort och väldigt intressant=perfekt! Det var inget vanligt tråkmuseum med milslånga texter och glasmontrar utan information i lagom mängd om typiska DDR-företeelser och dessutom en massa saker man kunde lyssna på och känna på. Dessutom hade de en ovanligt bra souvenirshop. Jag tänkte köpa en bok som bara kostade 7 Euro men lät bli. Vet inte varför för jag har läst den och vet att den är bra. Ibland är man osmart. Söndagskvällen avrundades med middag på Pizza Dach (nästan obligatoriskt för alla Berlinbesökare) och filmkväll hemma. Vi såg "Tillsammans är man mindre ensam" som givetvis inte var lika bra som boken, men väldigt fin ändå. Och jag kan inte låta bli att bli sugen på att lära mig franska. Igår gick vi upp tidigt och åkte till flygplatsen vid nio. Hannas flyg gick vid halv tolv och jag åkte till skolan för att gå på tyskan. Efter skolan var jag hemma en stund, tog en powernap, åt middag och bytte kläder. Sedan var det dags för konsert! Och det har jag ju redan skrivit hur bra den var! Nu ska några Kaiser Chiefs-skivor få flytta in i min samling tror jag. Jag vet att jag bor i electrons huvudstad och allt, men ingenting kan nog få mig att sluta lyssna på indiepoprock, hur trist det än må låta i mångas öron. Efter en fullbokad helg är det vardag igen idag. Och ganska segt. Många måsten och ingen ork, precis som vanligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0