Tyskland, ett U-land?

Jag har tidigare skrivit om att Maria Svelands bok "Bitterfittan" har översatts till tyska. Nu ska den även översättas till engelska och få titeln Bittercunt om författaren själv får bestämma. I intervjun med DN pratar hon även om att boken blivit så framgångsrik i andra länder och säger att "mest förvånad är jag över att det har gått så bra i Tyskland, som ju är ett u-land vad gäller jämställdhet". Jag är tyvärr inte så insatt i Tysklands jämställdhetspolitik men insåg ganska snart efter min flytt till München att den här delen av landet är ytterst traditionell, så även när det kommer till kvinnans roll. Jag får uppfattningen att vissa människor nästan förespråkar att kvinnan ska leva sitt liv som hemmafru. Och i Sverige har hemmafru snudd på blivit ett skällsord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0