On a train

Er bittra bloggare är tillbaka! Har tillbringat några dagar "hemmahemma" i Huddinge. Jag måste säga hemmahemma för hemma är ju här i Växjö. Knepigt det där, när det känns som man fortfarande står med ena foten kvar hemma hos mamma och pappa och har den andra foten i sitt alldeles egna, vuxna liv. Det var nog välbehövligt att åka iväg ett tag för jag kopplade bort en stor del av min stress och mina funderingar när jag var där. Den här kursen är tyvärr inte alls vad jag hade hoppats på. Jag har absolut ingen motivation att plugga för tillfället vilket gör att jag nog ligger lite efter nu, men det ska nog ordna sig till slut. Har dock inte fått något grepp om vad kursen går ut på, jag letar fortfarande efter den röda tråden som vår lärare verkar vara oförmögen att hitta. Jag bara väntar på att få skriva kursutvärderingen och säga precis vad jag tycker. Undrar hur mycket av de synpunkter man skriver påverkar lärarna sen? Kommer de att minska på kurslitteraturen, ändra kursens uppläggning, eller för all del, byta ut läraren helt?

Eftersom jag förmodar att de som läser här har saknat mitt gnäll tänkte jag nu skriva om tågresan jag gjorde igår för att komma tillbaka till Växjö. Till att börja med betalade jag 539 kronor för den. Det var en ungdomsbiljett, 2:a klass. Resan började i Flemingsberg där jag hoppade på ett X2000 fullt med kontorsnissar och andra morgonpigga. Eller trötta? Redan då var tåget någon minut försenat. Sedan uppstod ett fel på motorerna som gjorde att hela tåget krängde fram och tillbaka. Föraren ropade glatt ut i högtalarna att felet skulle åtgärdas i Katrineholm som var nästa stopp, och att det inte fanns någon risk för att tåget skulle välta av spåren, men att man skulle hålla i sig och sitt varma kaffe ordentligt. I Katrineholm åtgärdades felet och vi drog på oss 10 minuters försening. Sedan följde ett antal stoppsignaler på det för att avslutas med ett trasigt spår strax innan Nässjö (?) som gjorde att tågen bara kunde köra på ett spår och var tvungna att stanna och mötas. Till slut var tåget 18 minuter försenat och jag hade en bytesmarginal på 16 minuter i Alvesta. Ironiskt så det förslår. Strax innan tåget äntligen rullade in i Alvesta fick vi besked om att nästa tåg mot Växjö gick 11.34, alltså 50 minuter senare. Hurra! Fast i Alvesta än en gång! Favorit i repris! Tur för SJ att man fick åka på samma biljett i alla fall. Kom fram till Växjö ungefär en timme senare än det var tänkt. Nu ska jag för tredje gången på ett år kräva ersättning av SJ. För tredje gången är det sträckan Stockholm-Växjö eller vice versa det gäller. Vad är grejen?! Och en annan sak. Varför kan ett X2000 mot Stockholm vänta in ett försenat Öresundståg i Alvesta när ett Öresundståg mot Kalmar inte kan vänta in ett försenat x2000 på samma ställe. Det handlar om sisådär tre minuter. Och minuter verkar ju bevisligen inte vara något som man tar så hårt på inom järnvägsföretagen.

Kommentarer
Postat av: vera

ahh det gör mig också så jävla förbannad med att åka tåg. Jag tror inte att det har gått smidigt en enda gång för mig när jag åkt tåg i sverige! man måste alltid räkna med minst en extra halvtimme när man reser...

2007-11-28 @ 16:16:13
Postat av: Viktor Stenman

Blir ett tåg försenat så blir massor med tåg försenade. Det är avregleringens fel

lol :)

2007-11-30 @ 00:48:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0