Alles gute zum Geburtstag

Min födelsedag var bra, även om den var min andra födelsedag i rad som jag inte firar hemma, och även om den inte riktigt slutade som jag hade tänkt mig. På förfesten kom nästan alla och jag fick presenter! Boken der Baader-Meinhof Komplex som jag har velat läsa ett tag nu (och jag fattade inte ens hinten när Jasper tidigare i veckan frågade mig om jag hade läst boken), en fin emaljskylt med den rätt så kända bilden av en kvinna som säger "We can do it!" (mina vänner känner mig bättre än jag trodde), en flaska äppel-päronsprit och en liten Milou-hund direkt influgen från Belgien. Hurra! Vid halv ett var det dags att börja röra sig mot Tramen och tanken var att vi skulle gå till Weekend Club som ligger högt upp i ett hus på Alexanderplatz. Tyvärr kom vi inte så långt eftersom en av de som var med (ingen av oss Erasmusstudenter, utan en besökare från Belgien) blev väldigt, väldigt full och var halvt medvetslös. Här snackar vi alltså en sådan fylla så att vi andra som var med övervägde att ringa ambulans (vi var tvungna att bära in killen på tågstationen så att vi inte skulle vara ute i kylan). Som tur var tyckte Jasper att det var onödigt och det visade sig efter ett tag att det inte behövdes. Men ändå. Jag var chockad. Och höll på att frysa ihjäl. Mycket underliga saker hände på stationen under de cirka 2 timmar vi var där, vi träffade bland annat en dansk, två killar från Kalifornien, en vakt som undrade vad f*n vi sysslade med egentligen och en gubbe som blev helt tokig när han missade sitt tåg. En minst sagt spännande kväll. Jag var hemma vid 3. Och känner mig såhär i efterhand, med risk för att låta väldigt okänslig och dryg, lite snuvad på min födelsedagsfest. Sedan kanske man kan tycka att jag hänger ut en person här, men risken att denne person skulle läsa den här bloggen är nog tämligen liten.

I fredags hade vi bestämt oss för att vara lite finkulturella och gå på museum, något som jag har varit väldigt dålig på här i Berlin. Men så vill jag vara någorlunda intresserad av ett museum om jag ska besöka det, och inte gå dit bara för sakens skull. Vid tre möttes vi och åkte till "Jüdisches Museum", judiska museet. Det var stort. Väldigt stort. Men det kostade bara 3,50 Euro om man ville se både den permanenta utställningen och specialutställningen och det var ju väldigt plånboksvänligt! Vi var där i ungefär tre och en halv timme men det räckte inte. Så mycket fanns det att titta på och läsa om! Väldigt intressant var det så jag måste gå tillbaka någon gång och beta av resten. Efter museet var vi hungriga som aldrig förr så vi tog oss till Pizza Dach där det var fullt och gick då vidare till La Paz, en annan väldigt bra restaurang. Jag åt en svingod tortilla med grönsaker, ost och guacamole. Sen höll jag på att somna så medan resten åkte hem till Jasper för att se på film åkte jag hem och sov. Jag ville nämligen vara fit för lördagen när vi skulle vara om möjligt ännu mer finkulturella.

I lördags möttes vi klockan 10 och tog tåget till Potsdam. Det är en liten stad som ligger i Brandenburg (en annan delstat alltså) en timmes resväg från där jag bor. Tågresan var ganska mysig, jag halvslumrade med musik i öronen nästan hela vägen. Väl framme i Potsdam tänkte vi först göra en turistig grej och ta en 2,5 timmes bussfärd runt till slotten och i staden men det kostade 18 Euro så det gick bort. Vi tog en kaffe-to-go på tågstationen och hoppade på en vanlig buss till slottet Sanssouci istället. Det var fint! Särskilt eftersom det fortfarande är ganska mycket snö här. Det är nog som allra finast på sommaren men eftersom jag inte är här då tycker jag att snö ändå är bättre än gråbrunt slask. Vi tog en ganska lång promenad och tittade även på "Neues Palais", det nya palatset. Sedan promenerade vi in mot stan och åt lunch innan vi gick längs med shoppinggatan. Vi fikade på ett café där jag åt en väldigt god Apfelstrudel och Jasper och Simon köpte stjärtlappar på Intersport. Något som är lite roligt här i Tyskland är att vanliga pulkor och snowracers inte verkar existera alls. Jag har sett en unge på ett tefat (han höll för övrigt på att köra omkull Malin men hon hann hoppa undan med ungefär en millimeters marginal) och på Intersport såg vi något som var en korsning mellan pulka och snowracer men annars har alla här traditionella kälkar i trä. Alltså sådana som man hade "förr i tiden". Väldigt fina är dom! Såg en hel liten dagisgrupp imorse som kom dragandes på sina kälkar. Vid halv sex tog vi tåget hemåt och sågs igen klockan nio för att dricka lite cocktails. Vi gick till två olika ställen, varav det ena var en restaurang där personalen blev sur när vi bara ville dricka och inte äta (detta trots att de hade en "cocktailbar"-skylt utanför) och det andra var en väldigt mysig bar med en inredning som bestod av soffor och fåtöljer från diverse loppmarknader. Var hemma vid halv tre.

Igår hade jag en slapp söndag hemma och gjorde lite läxor, pluggade lite, sökte lägenheter och rum i München, läste i min bok (den är snart slut och jag önskar att den fortsatte i all oändlighet) och tittade på film. Precis som en söndag ska vara. Idag har jag varit i skolan innan lektionen för att fixa med en presentation jag och Malin ska ha om två veckor, haft tysklektion, gått till apoteket (det är asbilligt med huvudvärkstabletter här!) och handlat mat. Precis så tråkig som en måndag ska vara antar jag. Men den här veckan kommer sluta bra, på fredag kommer nämligen min bästa vän Hanna hit! En helg full med sightseeing, shopping och lite fest tror jag det blir!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Det ska bli grymt kul i helgen =) Tyvärr har jag fått lite ont i halsen, men har varit på apoteket och inhandlat bafucin så jag hoppas det ska bli bra. Jag ringer dig på torsdag!!

2009-01-13 @ 17:56:20
Postat av: You can call me Lee

äre bafucin som innehåller små doser av morfin? vill minnas att nåra av mina kära lumparvänner tog det som besatta för att behålla lungorna på insidan av kroppen, och de var alltid väldigt svårväcka och konstiga på mornarna då... De brukade klaga på konstiga färggranna drömmar också... :S

lagom är bäst! ^^

2009-01-14 @ 00:01:51
Postat av: Ben

It wasn't me!

2009-01-15 @ 00:39:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0