Bitterfotze

Svenska Maria Svelands bok "Bitterfittan" har tydligen översatts till tyska och därmed fått namnet "Bitterfotze". Roligt tycker jag! Annars verkar det mest vara svenska deckare som går hem här. Jag har tyvärr inte läst varken den svenska eller tyska versionen av bitterfittan men ska göra det så fort jag får möjlighet! Jag är för övrigt rätt bitter över att det är så mycket just nu som bara inte klaffar. Det är strul med återbetalning av min deposition, strul med skolan i Berlin, strul med banken, det tar evigheters evighet att få ett stipendium and so on. Men annars är livet rätt fint. Praktiken rullar på och jag trivs, vi får lyssna väldigt mycket hela tiden men idag har vi både klippt och klistrat och skrivit pressmeddelanden, riktigt roligt som omväxling! Förra veckan var vi dessutom på en mässa i Nürnberg för verkstäder för människor med olika handikapp och på en mottagning med gratis mat och vin på kvällen. I like! Annars har vi varit på Hofbräuhaus för tredje gången, på loppmarknad och shoppat koftor, sjalar och annat behövligt och så har ju Johan varit här. Förra veckan var vi på världens finaste bio och såg den fina filmen "Milk". Sedan har vi hunnit promenera runt en hel massa i München i det fina vädret, fika en hel del och gå på konstmuseum. På söndagar kostar det bara 1 Euro att gå in på Alte Pinakothek, Neue Pinakothek och Pinakothek der Moderne. Vi valde Neue Pinakothek som är ett museum fullt med konst från 1800- och 1900-talet. Det var inte så spännande till en början med en massa kungar och lite andra halvtrista tavlor men när vi kom till rummen med de nyaste tavlorna blev jag lycklig och kände igen nästan alla namn! Degas, Van Gogh, Manet, Klimt, Picasso, Munch. Och Monet! Monet! Jag har en fascination för Monet sedan dagistiden när vi hade affischer med hans näckrosor på väggarna. Och sedan såg jag "Linnea i målarens trädgård" och blev självklart ännu mer såld. Och nu fick jag se en näckrostavla på riktigt! Hurra! Drömmer dock fortfarande om att göra samma resa som Linnea i den tecknade filmen och titta på Monets hus och allt. Nu har Johan dock åkte hem och allt är lite tråkigare. Men om två veckor flyger jag till Sverige och firar påsklov! Och innan dess ska vi till Hofbräuhaus säkert två gånger till. Och på loppmarknad. Och på en klubb med rysk pop och vodkashots. Tiden går fort när man har roligt har jag hört!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad kul att höra att du också trivs! Hoppas på att både du och vera kan komma och hälsa på mig. Ska absolut försöka komma till er i maj!

2009-03-26 @ 23:59:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0