Världens tråkigaste blogg?

Kanske är min blogg världens tråkigaste. Kanske är den ändå roligare och mer välskriven än alla "hej jag är 15 och skriver om smink och fjortisfyllor"-bloggar. Hur som helst är det väldigt dåligt med uppdateringar här. Och när jag väl uppdaterar fungerar bloggen som resdagbok. Det hade kunnat vara en idé att skriva en resdagbok parallellt med bloggen, men å andra sidan har de senaste 7 månaderna varit som en enda lång utlandsresa så det kanske ändå är lika bra att hålla sig till ett forum. Hur som helst så har det hänt vansinnigt mycket sedan jag skrev sist.
Först fick vi besök från Zürich i 2 dagar, från 24:e till 25:e april, det var väldigt roligt och intensivt! Vi hann med en utekväll, en sväng på stan och lite slappande i parken. Att slappa i parker är för övrigt något som vi ägnar oss åt en stor del av vår lediga tid här.
Sedan kom min bror Erik på besök den 26:e april till 1:a maj. Då hann vi med det här:

Söndag - picknick i Englischer Garten och besök på Pinakothek der Moderne, museet för modern konst. Som kanske var lite för modern för vår smak. Ett rum med bara träboxar. Två rosa snören spända från golv till tak. Knepigt.
Måndag - en sväng på stan bara
Tisdag - leksaksmuseet. Pyttelitet men väldigt fint.
Onsdag - "The boat that rocked" på bio. Se den! Och räkna med att få habegär efter fina 60-talsklänningar.
Torsdag - Hofbräuhaus. Hur många gånger har jag varit där nu? För många? Erik drack 1 liter öl på under 5 minuter och blev bordets hjälte.
Fredag - Vi åkte till Dachau, det första koncentrationslägret som byggdes under andra världskriget. Hemskt och olustigt men väldigt viktigt förstås.
På fredagen åkte Erik hem till Sverige igen och jag och Vera gick på popklubb. Samma klubb för tredje fredagen i rad!
På lördagen släpade vi oss till en loppmarknad. Det var varmt och kvavt och klibbigt och jag var oinspirerad. Därför köpte jag inte plastsandalerna eller den svarta stickade västen. Eller den prickiga blusen. Men man orkar inte alltid.
I söndags var det parkhäng som gällde igen. Först åkte vi till Westpark som bara ligger 2 stationer bort med tunnelbanan. Den var fin men det var lite för många män som skrek saker efter oss tyckte vi. Synd på en så fin park, att man inte ens kan ligga i shorts och linne och läsa utan att bli sedd som ett objekt. Men de asiatiska trädgårdarna var fina. Vi åkte hemåt (efter att ha irrat bort oss ordentligt för att vi trodde att vi visste var vi var) och åkte sedan till Englischer Garten och drack läsk/juice i Biergarten och njöt av solen. Sedan var den långhelgen slut.

Den här veckan har vi knappt varit hemma alls! Men jag gillar det, att inte bara tillbringa vardagkvällarna framför teven. I måndags var vi på teater. Det var fint, och det är ju verkligen inte något man gör varje vecka. Vi hade tyvärr inte så bra platser, fattiga studenter som vi är, men pjäsen var bra. "Kleiner Mann, was nun" heter den och är baserad på en roman som vi läste för två år sedan i tyskan. Tror att vi snart har sett hälften av alla böcker vi läste då som film eller teater, det är roligt! I onsdags var vi ute och drack öl, på världens finaste lilla ställe. Det har två våningar och en väldigt smal spiraltrappa. Inredningen är ett ihopplock av möbler från alla möjliga årtionden och det står dessutom bokhyllor och köksskåp lite här och var så det känns som man är på fest hemma hos någon. Det är dessutom så populärt att folk sitter på golvet och lite överallt. Mysigt! Dessutom behövde jag göra något roligt på kvällen eftersom jag hade hållit en presentation om utbildning i Sverige på eftermiddagen. På tyska. Inför en massa kostymnissar. Sjukt läskigt!
Igår var vi finkulturella igen och var på ett firande av Europadagen som anordnades bland annat av Europeiska Kommissionens representation här i München, där Vera gör sin praktik. Talen kanske inte var världens mest intressanta men gratismaten var väldigt lyxig (inklusive dessertbuffé!) och sällskapet trevligt. Och idag är det fredag igen. Gissa vad vi ska göra ikväll? Just det, gå på popklubb! Förstår inte att det redan är fredag igen?! Förstår inte heller att min praktik är slut om tre veckor?! Vart tog tiden vägen?


Kommentarer
Postat av: Nils

Jag känner igen mig alltför väl i uppdateringarna. Hade tänkt att nu skulle jag blogga för glada livet. Det tänker jag fortfarande, men livet kommer liksom emellan. Kul att det är bra dock! Kommer ni förbi Berlin något mer innan sommaren?

2009-05-08 @ 18:22:06
Postat av: Helena

Oj vad ni hann med mycket under din brors vistelse hos dej! Leksaksmuseet låter kul! Oj, hur kan man få i sig sådär mycket öl så snabbt! jag är faktiskt lite imponerad, även om jag inte ens tycker om lukten av öl! Dachau har jag också besökt. Hemskt men viktigt som sagt. Man kan inte riktigt förstå att det skett sådana hemskheter på exakt samma mark. Skulle du kunna tänka dig att bo i tyskland? inte för alltid kanske men några år? Det låter iaf som om det är väldans trevligt och att du trivs! Kram Helena

2009-05-09 @ 20:53:38
URL: http://komketchup.blogspot.com
Postat av: Linnea

Nils: Ja livet kommer emellan, vilket ju på sätt och vis är väldigt bra för det betyder förhoppningsvis att man har roligt! Det blir inget Berlin för oss tyvärr, vi har bara knappt 3 veckor kvar nu och sedan åker vi hem till Sverige båda två! Var håller du hus i sommar?

2009-05-12 @ 19:38:09
URL: http://neapop.blogg.se/
Postat av: Linnea

Helena: Ja leksaksmuseet var väldigt fint och spännande! Man önskar att man levde för längesen när det fanns så mycket finare leksaker ;) Skulle nog kunna tänka mig att bo i Tyskland ett par år, men i Berlin isåfall. Tror inte att Johan är så sugen på det dock så jag får väl anpassa mig lite haha!

2009-05-12 @ 19:40:09
URL: http://neapop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0