Om engelsk skönlitteratur och annat

Vad gör ni såhär på söndagkvällen? Tittar på någon halvdan film som går på tv? Har söndagsångest för att helgen i vanlig ordning gått alldeles för fort och veckorna går alldeles för långsamt? Kanske sover ni redan vid det här laget, ni som ska gå upp jättetidigt imorgon för att gå till jobbet? Själv sitter jag och förbereder mig lite inför morgondagens föreläsning om litteratur och försöker klura ut vad som egentligen är temat i klassikern "The Great Gatsby". Det här med att läsa skönlitteratur är en ganska stor del av studierna när man har valt att läsa språk. Därför har jag inte bara läst Goethe, Kafka och Hemingway vid det här laget utan även skildringar av uppväxten i DDR och noveller om hur man dejtar tjejer från olika samhällsgrupper. En salig blandning. Och för det mesta väldigt intressant, bra och lärorikt såklart men samtidigt knepigt också när frågor om just tema, intriger, karaktärer och bildspråk ska besvaras och redovisas. Det går liksom inte att njuta av en bok till 100% när du samtidigt måste vara uppmärksam på detaljer och viktiga delar i texten. Som tur var gillade jag "The Great Gatsby", den var faktiskt helt okej att läsa. Ännu intressantare blev den när jag just läste att den ska bli film nästa år med bl.a Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire och Carey Mulligan i rollerna. Det kan ju inte bli annat än bra tänker jag!

Kommentarer
Postat av: Elli

Läste också the Great Gatsby på engelsklektionen i USA. Hade värdens bästa lärare dessutom som skildrade allting åt en :P Kommer dessvärre inte ihåg jättemycket utom att det handlade om typ adelsmän och "nyrika" ...

2011-10-04 @ 21:26:41
URL: http://elleyh.blogg.se/
Postat av: Vera

Jag promenerade vid havet med världens finaste kille tills fötterna gjorde ont, lagade pestopasta och somnade pa soffan till blandade sitcoms! bästaste söndagen :)

2011-10-04 @ 21:41:35
Postat av: Linnea

Elli: Jag tror att det är en sån där bok som "alla" läser när man läser engelska. Men det stämmer att den handlar om nyrika människor och deras livsstil, och lite annat förstås ;)



Vera: Det låter som en väldigt bra söndag, som att det är taget från en film ungefär :) Och nu på söndag är ni här, yeey!

2011-10-05 @ 16:02:49
URL: http://neapop.blogg.se/
Postat av: maria

Jag blir så glad av dina kloka kommentarer Linnea! Hade helt glömt ätt vi faktiskt varit i ödehus. Och ja, podhusen förblev obebodda. Det avbröts och sedan stod husen där i många herrans år, innan de till slut revs (?) Kram!

2011-10-13 @ 09:16:15
URL: http://mariasomsagt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0