Vad ska du bli när du blir stor?

Jag har hintat lite om att jag inte jobbar längre utan istället gör något annat den här hösten. För att räta ut eventuella frågetecken avslöjar jag därför nu att jag har slutat jobba och börjat plugga, igen. Jag trivdes visserligen bra med mina kollegor och hade aldrig någon klump i magen när jag skulle gå till jobbet men samtidigt fanns det inga utmaningar kvar, inget som utvecklade mig. Och framför allt har vi de senaste månaderna haft alldeles för lite att göra. Samtidigt har jag ju ganska länge känt att jag vill plugga upp till masternivå. Jag har funderat ganska mycket på vad jag ville fördjupa mig inom och från början var jag inne på språk. Sedan valde jag politik/förvaltning när jag gjorde min utlandstermin i Berlin och var rätt inne på politik/mänskliga rättigheter/internationella relationer. För att sedan återgå till språklinjen när jag läste tyska en termin till och skrev min c-uppsats i det. Så nu har jag bestämt mig för att plugga till något som jag tror att jag kommer tycka är roligt att jobba med en längre tidsperiod och har gett mig in på att bli översättare. Säger inte att det skulle vara tråkigt att jobba med mänskliga rättigheter och så, men det finns så många andra som jag tror är bättre lämpade för det och mer engagerade. Till exempel flera av de som jag pluggade med i Växjö. Själv är jag mer lagd åt språknörds-hållet samtidigt som jag vill få in det där med skrivandet någonstans. Så jag tänkte att översättare vore ett bra yrke för att kombinera språket och skrivandet. Tyvärr ser arbetsmarknaden inte så himla ljus ut för översättare men det gör den väl å andra sidan inte för särskilt många "roliga" yrken?

Hur som helst ska jag läsa 60 poäng engelska det här året för att sedan skriva ett antagningsprov till översättarprogrammet i vår och hålla tummarna för att jag kommer in. Terminen på Stockholms universitet började den här veckan och jag känner mig som en sjuåring som precis har börjat första klass. Nyfiken, nervös och lite skräckslagen inför allt det nya som väntar. Hur var det man hittade nya kompisar nu igen?

Kommentarer
Postat av: helena

Men åh vad spännande! Och roligt! Översättare låter som nåt som passar dig som handen i handsken! och du kan alltid jobba med annat medan du väntar på att söka översättarjobb. jag längtar också lite efter att plugga och det lutar åt att jag ska plugga på kvällstid å halvfart nästa termin. antingen en kurs om genus och jämställdshetsarbete i förskolan mer fördjupat eller en naturvetenskap- och teknikkurs. båda låter hemskt spännande!

säg till när du har tid för promenad! kan du t.ex. nu på måndagkväll? runt 18.30 kanske?! Kram

2011-09-02 @ 18:34:11
URL: http://komketchup.blogspot.com
Postat av: Johanna

Vad kul! Det tror jag kommer passa dig som handen i handsken :-). SJälv har jag gått och blivit försvarsmakts anställd, så nu ska man snart iväg på kombatantutbildning och leka soldat i en vecka ;-).

2011-09-04 @ 17:37:44
Postat av: Linnea

Helena: Det är ju jättebra att det finns en massa kurser på halvfart och kvällstid så att man kan plugga och jobba samtidigt :) Båda kurserna låter väldigt intressanta, framför allt den om genus- och jämställdhetsarbete tycker jag! Kram



Johanna: Grattis till anställningen! Låter spännande att leka soldat, antar att det är något som alla försvarsmaktsanställda måste göra? :) Hur har det gått med flytten? Jag är väldigt nyfiken på er nya lägenhet!

2011-09-05 @ 13:06:20
URL: http://neapop.blogg.se/
Postat av: Johanna

Nja.. alla måste väl inte göra det. Men förbandet jag tillhör är ett krigsförband och då måste man göra den. Flytten har gått relativt bra, men det är en gammal lägenhet så det har varit en del att fixa. Vi har fått nya tapeter i hall och kök t.ex. plus att det är lite ont om eluttag. Men den är fin! Ni får komma och hälsa på :-)!

2011-09-07 @ 16:41:18
Postat av: Linnea

Ja, jag vill gärna komma och hälsa på! Men så länge tycker jag att du ska lägga upp lite bilder på facebook så vi får se hur ni bor :)

2011-09-07 @ 20:14:52
URL: http://neapop.blogg.se/
Postat av: Johanna

Will do!

2011-09-07 @ 20:33:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0