Back on track

Nu har det gått alldeles för lång tid sedan jag skrev mer än lite snabb info här. Sist jag skrev om mina äventyr i Berlin var måndag för två veckor sedan verkar det som. Då var jag frustrerad över praktikstipendiet och förväntansfull inför Sverigeresan. Nu har det löst sig med stipendiet (ansökan klar, puh!) och resan är avklarad. Tänkte ändå, mest för min egen skull, börja med tisdagen för två veckor sedan och sedan fortsätta uppdatera. Det kommer bli mycket text, men det är mest för min egen del. Tiden här i Berlin går alldeles för fort och jag vill minnas varje sekund. Hur kommer livet efter det här att bli? Tisdagen den 11:e november hade vi föreläsning vet jag. Efter den var jag och Malin ambitiösa nog att skriva lite på vårt Hausarbeit. På kvällen hade vi planerat ett Gudfadern-maraton med ett gäng från Erasmusgruppen så vi mötte Jasper och Ben för att äta middag innan dess. Tanken var att köra på ett italienskt tema men det visade sig att området kring Schönleinstrasse var rätt fattigt på restauranger så det blev vietnamesiskt till slut. Filmkvällen blev aningens försenad eftersom folk dök upp olika tider så vi hann inte ens avsluta första filmen innan jag och Malin åkte hem. Jag orkade inte vara uppe till 5 som resten av gruppen och ville inte promenera själv i Neukölln nattetid. Har hört att det inte ska vara att rekommendera. Maratonet tog slut efter halva andra filmen så vi missade inte så mycket visade det sig i efterhand. På onsdagen hade vi föreläsning igen och satt tillochmed och skrev på vår inlämningsuppgift innan dess. Jag tror vi börjar rycka upp oss nu, en och en halv månad in på terminen. På kvällen gick jag, Malin och de tre belgarna först och åt middag på Mirsham, vilket tyvärr var en besvikelse. Maten var knappt varm och mycket sämre än förra gången vi åt där. Lite synd. Vi gick vidare till en ganska sunkig cocktailbar med palmer, bambuinredning och sand på golvet. Palm Beach hette den. Det var lika varmt som på Palm Beach också och deras fläktar fungerade inte. Men drinkarna var ganska goda. Vi skulle sedan försöka ta oss till en klubb. Vilket slutade med att vi irrade omkring i flera timmar, missade nattbussar, upptäckte att varken Bang Bang Club eller Knaack var öppna denna onsdag, åkte till Delicious Doughnuts som vi trodde var en klubb men det var en helt vanlig pub. Med 3 Euro i inträde. Vi drack en öl, pratade med några svenska killar och gick vidare. Vilket innebar att åka hem. Ganska misslyckad utekväll, men rolig på sitt sätt. Det bästa var att vi tog kort i en fotoautomat (vilket jag inte gjort sedan jag var 15-16) och att vi hittade en fantastiskt bra shoppinggata. På torsdagen hoppade vi över en föreläsning. Tur för oss eftersom den visade sig vara inställd. Efter skolan var jag bara hemma vad jag minns. Var nog trött efter onsdagen. Skrev min uppgift till tyskkursen och fyllde i ansökningsformuläret till stipendiet.

På fredagen var vi lediga och spenderade hela dagen i stan. Jag och Malin gick och köpte kurslitteratur, väldigt duktigt. Sprang ihop med en svensk kille i bokhandeln och insåg att vi måste tänka på vad vi pratar om på svenska här också för det är svenskar överallt i den här stan! Vi mötte Simon och Ben vid Alexplatz och shoppade lite inne på Alexa. Åt lunch där också, men jag förstår inte riktigt det charmiga med Foodcourts. Vi tog sedan en sväng på Alte Schönhauser strasse, där det finns hundra fina butiker med allt från Vans-skor till dansk design. Och mysiga caféer. Synd att jag inte har så mycket pengar att shoppa upp. Shoppingturen avslutades på Lidl där vi köpte x antal flaskor alkohol inför resan till Växjö. Jag ägnade kvällen åt att packa och fixa med det sista inför resan. Gick och lade mig efter tolv, satte väckarklockan på fem och kunde knappt somna, helt enligt traditionen. Drömde att jag försov mig som vanligt. Men vaknade i tid! Tio över sex på morgonen gick jag hemifrån med min vansinnigt tunga resväska. Det var fortfarande mörkt ute och jag mötte folk som var på väg hem från krogen. Då slog det mig att jag hade gått upp samma tid som jag vanligtvis brukar gå och lägga mig. Mötte Simon vid tramhållplatsen och påbörjade den långa resan mot Växjö. Hade tänkt att jag skulle ta ett foto på varje etapp av resan men glömde det redan på spårvagnen. Smart. Vi mötte Jasper vid tunnelbanan och åkte till Alexanderplatz. Tog en massa foton på våra morgontrötta jag. Redan på Alexplatz lyckades vi tappa bort Simon men vi återfann honom efter ungefär 10 minuter och började kryssa mellan punkare, sovande människor som festat för hårt och morgonpigga typer för att komma till busshållplatsen. Åkte buss i 40 minuter för att komma till flygplatsen där vi mötte Malin. Vi fortsatte att roa oss med att ta en massa onödiga foton i väntan på att flyget skulle gå. På Kastrups flygplats hade vi tid över och köpte svindyra mackor och vatten. Vad gör man när man inte har matsäck och det inte finns restaurangvagn på tåget? En annan fråga, vilket språk ska man som svensk prata i Danmark? Jag blir alltid förvirrad och pratar någon blandning av svenska och engelska. Ska man prata svenska och förutsätta att de förstår en, och att man dessutom förstår deras svar på danska? Eller köra på engelska från början för säkerhets skull? Tåget var försenat, vädret svinkallt och blåsigt och dörrarna på vår tågvagn var dessutom ur funktion när tåget väl dök upp. Heja Öresundståg! Men jag lyckades slumra till mot tågfönstret med min bästa musikblandning och var aningens piggare när vi kom till Växjö. Vädret var okej i ungefär en halv minut, sedan kom ösregnet. Och det slutade inte. Som tur var kom Johanna som en räddande ängel och hämtade oss med bil! Vi tog en sväng förbi Hotel Cardinal och hälsade på Vera som hade tråkigt på jobbet. Vi passade på att dricka kaffe också när vi ändå var där. Sedan åkte vi till Willys (ett kärt återseende) och handlade mat innan vi fortsatte hem till Johanna och Johan. Jag och Malin sprang till biblioteket och vidare till International Office för att äntligen bli av med våra stipendieansökningar. Sedan tillbaka för att äta middag hos Johanna. Hemgjord pizza = lyx. Jag fortsatte sedan hem till Vera och Mats där jag skulle sova under vår lilla weekend i Växjö. Vi gjorde oss i ordning och tog med oss våra tre flaskor vin till förfesten hos Sofia och Fabio. Mycket namn blev det märker jag nu, men det kan bero på att det var så roligt att träffa alla igen! Jag förstod nog först när jag kom till Växjö och träffade alla hur mycket jag hade saknat dem! Efter förfesten blev det Stallarna. Det var ganska tomt men vi hade en galen kväll ändå. Och tog det inte riktigt så lugnt som vi hade tänkt kanske. Efter en efterfest, också hos Sofia och Fabio, var vi rätt slut och gick hem och sov. Klockan 04.55 lade jag huvudet på kudden. Nytt rekord för att vara Växjö! Men så hade vi planerat att festa "Berlin style" också.

Fortsätter min långa uppdatering imorgon. Ska bara på föreläsning i tre timmar först. Vilket innebär att jag borde ha gått och lagt mig för 25 minuter sedan. Skärpning! Den här veckan ska bli början på vårt nya liv som duktiga studenter. Så - god natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0