Från söndag till söndag i Sverige

Okej, jag fortsätter med min mastodont-update. Har precis skrivit ett blogginlägg för International Office som känns sjukt oinspirerat. Kanske för att jag känner att jag inte kan skriva vad som helst, utan måste censurera och begränsa mig själv lite. Det kan inte vara hälsosamt för någon sorts skribent. Här kommer en liten sammanfattning av vad jag roade mig med i Sverige:

Söndag 16/11 Vi vaknade klockan ett. Helt galet! Jag och Verabörjade dagen med lite cola, som jag aldrig dricker med undantag för när jag är bakis. Eller magsjuk. Sedan åt vi frukost, slötittade på tv och ryckte till slut upp oss och duschade. Vi gick till ICA och handlade chips, dip och lösgodis innan vi gick hem till Jacob. Han och Simon var ungefär lika pigga som vi...Ben, Jasper, Malin och Johanna dök upp efter ett tag och vi bestämde oss för att gå hem till Vera och Mats igen eftersom Jacob inte hade någon tv längre. Vi fortsatte slötitta på tv, beställde pizza senare på kvällen (väldigt nyttig dag det här) och avslutade dagen med att titta på "Dude, where's my car?". Den ultimata bakisfilmen som kräver ett minimum av hjärnaktivitet.

Måndag 17/11. Vera gick upp svintidigt och skrev en tenta i tysk grammatik. Jag sov en stund till och mötte sedan Malin för att försöka få tag på professorn (eller vad han nu är) som är ansvarig för tillgodoräkningen av våra poäng. Han var naturligtvis på tjänsteresa i Kalmar dagen till ära så vi skrev ett artigt litet brev där vi förklarade att han skulle kontakta oss omgående. Malin tog sedan bussen in till stan för att åka till sina föräldrar och jag gick hem till Vera som redan var klar med tentan. Vi gick och fikade i biblioteket, pratade med en galen polack som Vera känner och tog sedan bussen in till stan med de fyra belgarna. Vi kände oss som två ankmammor när vi sprang in och ut ur affärer med fyra killar i släptåg så till slut bestämde vi oss för att fika. Igen. Jag stillade mitt shoppingbehov med ett par vinterstövlar för 200 spänn. De håller väl fram till jul i alla fall hoppas jag. Köpte även en typisk Linnea-klänning. Mycket poppig och fin. Vi promenerade hem från stan och efter en snabb mellanlandning hemma hos Vera och Mats fick jag skjuts in till stan. Lite knepigt att vi var sena iväg och att Vera inte såg någonting eftersom imman på rutorna inte försvann men jag hann med tåget! Anlände till Karlshamn runt halv nio och hade en mycket lugn kväll med varm oboy, limpmackor (äntligen!) och film. Såg "Pineapple Express" för andra gången på en månad. Vet inte riktigt varför.

Tisdag 18/11. En ganska händelselös dag. Johan cyklade iväg till skolan vid tio. Jag tittade på gamla Top Model-repriser alldeles för länge innan jag gjorde mig i ordning och promenerade iväg ner mot stan. Johan tyckte att jag kunde gå till hans skola och äta lunch där i brist på andra aktiviteter. Synd bara att det var storm ute och ungefär 1 plusgrad. När jag tappade min vante blåste den iväg 2 meter bort. Var helt djupfryst när jag kom fram till skolan. Men lunchen var god! Vi roade oss med att iaktta en militärbåt som cirkulerade runt, runt inne i hamnen i en dryg timme. Vi vet fortfarande inte vad den gjorde där. Resten av dagen ägnade vi åt att handla mat, laga mat och titta på mer film.

Onsdag 19/11. Johans födelsedag! Som han inte ville fira men det struntade jag i och gav honom frukost på sängen och presenter. Fyller man år så gör man. Vi bakade den fulaste tårta jag någonsin sett, vi visste inte om vi skulle skratta eller gråta när den var klar. Till saken hör att Johan är sjukt bra på att göra tårtor och kan stå och bre ut grädde i en timme för att det ska se snyggt ut. Det här var lite av ett nederlag med andra ord. Tur att tårtan var godare än den såg ut:


Fultårtan

Eftersom en av Johans presenter var en dvd-box med Ocean's 11, 12 och 13 påbörjade vi ett litet Ocean's-maraton efter födelsedagsmiddagen. Jag somnade mitt i en film som vanligt.

Torsdag 20/11. Vi gjorde en liten dagsutflykt till Karlskrona. Tanken var att vi skulle göra den som en födelsedagsutflykt men eftersom vädret var så dåligt på onsdagen flyttade vi fram den en dag. I Karlskrona gick vi runt i alla affärer vi kunde hitta. Resultat: ett par jeans till Johan. Tråkigt för mig men bra för min plånbok. Vi åt lunch på ett litet café och tog tåget tillbaka till Karlshamn efter några timmar. Det visade sig att Karlskrona inte var så spännande i november som när vi var där i juli...Kvällen avslutades som vanligt med film.

Fredag 21/11. Jag skulle vara duktig och försöka plugga. Fick en del gjort, men långt ifrån så mycket som jag hade tänkt från början. Det går ju så mycket spännande program på tv dagtid! Oprah till exempel. Gick och mötte Johan när han var klar i skolan, handlade mat, lagade mat. Vi kände oss som värsta Svensson-paret, det var bara dagishämtningen och Volvon som saknades. Men å andra sidan kanske det inte är så kul på Harrys i Karlshamn en fredagkväll heller?!

Lördag 22/11. Vi började med att vakna klockan 07.00 för att tvätta. Jag hade tagit med tvätt till Sverige för att tvätta gratis hos Johan, här kostar det 2 Euro per maskin. Synd bara att den tvättid som Johan hade bokat gällde den 23:e. Jag blev sur över min förstörda sovmorgon men somnade om och vaknade igen vid tio. En väldigt seg och slö dag. Vi gjorde inget vettigt alls. Johan lurade mig att se "The Exorcism of Emily Rose" på kvällen med motiveringen att det var ett drama och ingen skräckfilm. Jomenvisst. Sjukt obehaglig film. Jag ville se något roligt efter den för att kunna sova (ja, jag är lättskrämd), vi började titta på "Guds stad" som gick på tv. Inte riktigt min definition av en rolig film. Bra är den, men det är inte så upplyftande att se barn som knarkar och skjuter varandra.

Söndag 23/11. Klockan ringde 07.00. Dags att tvätta! Jag var helt slut eftersom jag hade sovit jättedåligt. Vaknade bland annat mitt i natten och vågade inte titta på klockan eftersom jag trodde att den skulle vara prick 3 och då hade jag dött av skräck (detta är relaterat till filmen vi såg kvällen innan). Tvingade Johan att följa med mig ner till den läskiga tvättstugan. Sov en halvtimme. Gick och bytte tvätt i maskinerna. Sov en halvtimme. Och så vidare. Resten av dagen packade jag ihop alla saker och klockan 14.30 gick tåget mot Kastrup. Resan började med att jag satte mig mittemot en man i 50-årsåldern som började fråga ut mig om biljettpriser och förmodade att jag var flygvärdinna eftersom jag skulle åka till Kastrup. Jo just det. Tur att han gick av vid stationen efter Karlshamn. Tåget blev självklart försenat och i Malmö togs det ur trafik istället för att fortsätta mot Köpenhamn. Alla vi som skulle vidare fick springa mellan perrongerna med våra stora resväskor. Tack, Öresundståg! Jag var mer än glad över att jag hade tagit det tidiga tåget från Karlshamn, annars hade jag förmodligen missat mitt flyg. Lång kö till incheckningen på Kastrup, men väldigt imponerande flygplats. Precis så som en flygplats ska se ut. När man gått förbi säkerhetskontrollen kommer man in i något som ser ut som ett shoppingcenter. Märkesbutikerna ligger på rad. Och caféerna. Arlanda har lite att jobba på. För att krångla till allting ytterligare kom en tjej och föste bort oss från stolarna vid gaten, bara för att 2 minuter senare släppa in oss igen efter koll av pass och boarding cards. Smidigt. Planet landade i alla fall i Berlin före utsatt tid och resan från flygplatsen och hem gick ganska smärtfritt. Det bästa med den här etappen på resan var när bussen åkte längs Unter den Linden där varenda träd har fått ljusslingor som följer trädets konturer. Hur fint som helst! Jag var hemma strax innan tio och orkade vara uppe ungefär två timmar innan min energi tog slut helt.

Kommentarer
Postat av: vera

låter som ni hade en skön vecka! vilken överraskning att tågresan inte gick som den ska haha!

2008-11-26 @ 12:20:37
Postat av: Mamma

Puh! Ja, det var väldigt långa inlägg de två senaste, men jag har läst allt! De är väldigt lättlästa och roligt att få veta lite om vad du gör.

Kram och godnatt

2008-11-26 @ 22:59:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0