Slut på det roliga

Jaha. Tillbaka i vardagen igen. Igår åkte Johan hem till Sverige igen. Mamma, pappa och lillebror nr 2 också. Idag är det onsdag som känns som måndag. Grått, fuktigt och kyligt ute. Depressivt väder. Jag orkar ingenting. Borde tvätta, borde städa, borde handla men orkar inte. Vill sova, sova, sova. Eller åka någonstans. Typ till Sverige. Jag tror det är november som slagit till. Kanske den tristaste månaden på året.
Jag har i alla fall haft en bra, och ganska turistig vecka med Johan. Efter föreläsningen i på tisdagsförmiddagen förra veckan åkte jag, Malin och Maria först till svenska ambassaden för att träffa lärare Thomas och studentgruppen från Växjö. Been there done that för två år sedan så det var inte så spännande men ganska roligt att träffa lite svenskar. Åkte sedan direkt till flygplatsen för att möta Johan och fick självklart vänta i en halvtimme eftersom AirBerlin inte landade 20 minuter före beräknad tid som de brukar. På onsdagen struntade jag i min föreläsning och visade Johan lite av Berlin. Först Prenzlauer Berg där vi hittade hundra hus vi kan tänka oss att bo i och ett café som är inrett helt och hållet i rosa och blått. Med en delvis svensk skylt utanför. I like! Vi fortsatte till Alexanderplatz och promenerade sedan i bästa turiststil längs Unter den Linden (finaste gatnamnet någonsin?) mot Brandenburger Tor. Vi hade siktat in oss på att gå på bio på eftermiddagen och tog oss till Potsdamer Platz så att vi kunde se "Der Baader Meinhof Komplex" på tyska med engelsk text. Köpte svindyra popcorn på bion. Johan gillade filmen så mycket att han ville köpa dvd'n direkt. Bra idé av mig att gå på bio alltså! På torsdagen var jag mer eller mindre tvungen att gå till skolan. Vi gick på vår första föreläsning i sociologi. Förutom de första två minuterna handlade hela föreläsningen om metod och forskningsdesign. Sååå tråkigt! Vi var sedan tvungna att gå till ett litet möte och fylla i ytterligare ett Learning Agreement fast vi redan fyllt i minst 3 likadana papper tidigare. Sedan var det dags för gruppfoto med alla Erasmusstudenter. Synd bara att ingen av de två studenter som hjälper Frau Bonnen på Auslandsamt hade tagit med sig en kamera. Var är planeringen?! Åkte hem efter fotograferingen och åkte med Johan på jakt efter nya jeans till honom. Det slutade som vanligt med att jag blev irriterad på att han aldrig kan hitta något eller bestämma sig, och beklagade mig över att jag inte orkar vara med honom och leta jeans och att jag gjort det alldeles för många gånger. Men det kanske inte är bättre att göra som jag och köpa ett par tighta jeans som blir baggy efter en dags användning. Kvällen tillbringades på en indisk restaurang med ungefär femton personer från Erasmusgruppen och god mat. Men det går att få godare indisk mat på söder i Stockholm faktiskt.
I fredags landade mina föräldrar och ena bror i Berlin klockan åtta på morgonen. Som tur var var de trötta och sov en stund innan de ville gå ut på stan så jag och Johan sov också. Sedan tog vi samma promenad som jag redan gjort med Johan, längs Unter den Linden. Tog ännu fler turistiga bilder och åt lunch. Vi hann även med en sväng på Alexanderplatz och konstaterade att kön för att åka upp i tevetornet var alldeles för lång för att det skulle vara värt det. Min familj var trött och åkte till sitt hotell medan jag och Johan åkte hem för att göra oss i ordning för kvällens födelsedagsfest. Många människor tryckte in sig i Elkes rum och firade att hon fyllde 21 dagen innan. Sedan åkte ungefär hälften av gruppen vidare till Bang Bang Club. Det var lika bra musik och lika mycket svenskar där som veckan innan. Jag var egentligen alldeles för trött för att orka gå ut men dansade ändå till klockan fyra eller nåt. Johan tyckte musiken var dålig och blev framförallt irriterad på att folk blev helt till sig av glädje när "Love will tear us apart" spelades. Alla borde tydligen förstå att det är en av världshistoriens sorgligaste låtar. Och det är det ju. Han dansade dock mer ihärdigt än jag så egentligen tror jag inte att han har vuxit ifrån indiepopen riktigt.
Lördagen var en seg dag eftersom vi inte var hemma förrän fem på morgonen och gick upp runt tolv. Träffade min familj på Ku'damm och åt lunch. Var turistiga och tittade på Gedächtniskirche och promenerade sedan hela vägen till Siegessäule. Det kostade bara 1,50 € för studenter att gå upp för de 285 trappstegen och det var helt klart värt det eftersom utsikten över staden var smått fantastisk. Man bör absolut gå upp där på kvällen som vi gjorde. Och ta med kameran! Vi hade tänkt promenera genom en park till närmaste S-bahnstation men den visade sig vara helt befriad fårn belysning. Lite konstigt i en stad som Berlin kanske. Men vi hann se slottet Bellevue på vägen till stationen så vi var nöjda ändå. Åt middag på en restaurang på Simon Dach-strasse och avslutade kvällen med en film som jag somnade ifrån. På söndagen började vi med att promenera längs med muren vid East Side Gallery. Det gjorde ungefär hundra andra turister också men det gjorde inte så mycket. Vi åkte vidare till Flohmarkt am Mauerpark men tog bara en snabb vända där. Jag hittade stövlar och provade men alla var för små eller för stora, eller helt enkelt i fel färg. Såg också en jättefin liten 50-talspall som jag dock inte köpte eftersom jag inte skulle vilja lämna kvar den här när jag flyttar. Mami, papi och bror sprang även ihop med mitt kusinbarn Josefin i loppmarknadsmyllret. Jag hann inte träffa henne alls när hon var här över helgen på grund av dålig planering och annat. Dumt. Vi åkte tillbaka till Alexanderplatz, och när man inte trodde att vi kunde bli mer typiskt turistiga så åkte vi på en liten båttur med guidning. Tyvärr bara på tyska av en dryg gubbe med jobbig röst så jag försökte simultantolka det jag förstod så att Johan skulle hänga med. Min bror somnade. Vi åkte hem och vilade och bytte kläder, tog tram+tram till Warschauer strasse. Jag har upptäckt den här helgen att man kan åka överallt med spårvagn, fantastiskt nog. Man behöver bara byta ibland. Middagen åts på thailändsk restaurang och jag somnade mitt i en av mina favoritfilmer, Det levande slottet, senare på kvällen. En bra dag. I måndags trodde jag att jag skulle vara tvungen att gå till skolan. Det behövde jag dock inte eftersom vi på söndageftermiddagen fick ett mail om att vår efterlängtade tyskkurs börjar en vecka senare än vi trott. Bra för mig, dåligt för min tyska. Jag och Johan tog sovmorgon och mötte min familj vid Checkpoint Charlie för att gå på museet. Först fikade vi dock för att få energi. Vissa tröttnade ändå efter nån timme och ville gå vidare. Jag som är en museinörd hade kunnat stanna längre såklart. På min brors begäran åt vi döner kebab (ett måste om man är i Berlin?) till lunch/middag och sedan åkte vi hela vägen till Allee der Kosmonauten så att jag kunde visa hur jag bor. Sedan en sväng förbi hotellet innan vi intog middag/efterrätt/cocktails på en närbelägen restaurang. Jag drack en Caipirinha som var vansinnigt stark och dekorerad med cocktailbär av någon outgrundlig anledning. Tog ett tag att tvinga i sig den.
Igår, tisdag, struntade jag återigen i min föreläsning och tog lite sovmorgon innan jag och Johan åkte till Prenzlauer Berg via Alexanderplatz för att bli av med hans resväska. Vi åt vegetarisk frukostbuffé i lugn och ro innan vi åkte tillbaka till Alex och började promenera längs Karl Marx-Allee som har världens märkligaste arkitektur. Synd bara att alla informationstavlor som finns längs gatan är nerklottrade och nästan omöjliga att läsa. Vi kollade i några affärer i området runt Frankfurter Tor. Jag hittade några klänningar som jag gärna hade köpt om de inte hade kostat 100 € styck. Vi fikade på Petit Madeleine, ett café som är som taget ur "Amélie från Montmartre" med fransk musik ur högtalarna och allt. Fikat var inte det bästa dock men jag går nog tillbaka ändå någon gång. Runt halv fyra var vi tillbaka på Alexanderplatz och påbörjade den långa, tråkiga resan med flygbussen ut till Tegel. Jag sade hej då till Johan vilket var förvånansvärt enkelt (men vi ses igen om mindre än 2 veckor så det kan ju vara en förklaring) och åkte sedan för att äta middag med min familj på Pizza Dach innan det var deras tur att åka till flygplatsen. Jag åkte hem till mitt studentrum och tittade på film och läste bloggar resten av kvällen. Allt kändes rätt tomt och tråkigt efter den intensiva veckan, men det är väl normalt antar jag. Och idag, idag är det onsdag och grått ute.

Kommentarer
Postat av: kara

hahahaha! jag vet inte var jag ska börja?

att gus somnade och krävde kebab?

jag vet inte, inlägget var långt och mitt minne på tok för kort. låter underbart iallafall och får mig verkligen att vilja åka till berlin.

kommer du hem eller johan tillbaka om 2 veckor?

2008-11-06 @ 09:16:10
URL: http://barakara.blogspot.com
Postat av: Linnea

Ja, det blir långa inlägg när jag väl skriver eftersom det inte blir så ofta! Tycker egentligen att det är bättre med många, korta inlägg ;) Jag åker till Johan om 2 veckor men kommer tyvärr inte hem till Sthlm då!

2008-11-07 @ 08:05:30
URL: http://neapop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0