Long time no blog

Det har varit väldigt dött här, trots att jag lovat att blogga flitigt i Berlin. Som man kan utläsa av föregående var det först igår jag fick internet fixat, sorgligt nog fungerar det inte ens särskilt bra eftersom jag verkar bo i en bunker men lite blogginlägg ska jag nog kunna knåpa ihop i alla fall. Jag börjar med att publicera en hel drös eftersom jag har suttit och skrivit bloggen i word i brist på nätverk. Jag antar att det innebär att mitt ointresse för skrivandet har försvunnit? Har haft, och har fortfarande, massor att fixa med men det är helt underbart att äntligen vara på plats! Måndagen den 29:e september vaknade jag efter 4 timmars sömn och packade det sista. Min väska var hur tung som helst men vägde tydligen bara drygt 20 kg. Tur för mig! Hade varit rätt surt att betala för övervikt som första grej. Mamma skjutsade mig till Arlanda och 12.50 lyfte planet. Landade på Tegel där Malin kom och mötte mig, och tur var det för annars hade jag garanterat åkt vilse. Om man vet hur Stockholms kollektivtrafik fungerar kan man ta den och multiplicera med 100. I Berlin finns det S-Bahn, U-Bahn, bussar och tram. Vissa bussar och spårvagnar har ett "M" framför sitt nummer, det betyder "Metro" och innebär att bussen/spårvagnen går var 10:e minut. Det gör S-Bahn också, och U-Bahn går ännu oftare så här kan man mer eller mindre glömma allt vad tidtabeller heter. Bekvämt! Och så kostar ett busskort bara 180€ för 6 månader om man är student.

Hur som helst, på måndagen hann vi med både en promenad till KaDeWe, en middag på sushirestaurang och bio. Vi såg "Der Baader-Meinhof Komplex". Mitt betyg: Se den! Jag har alltid sagt att tysk film är bra och jag har fått det bekräftat än en gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0