Torsdagen den 2:a oktober

Torsdagen den 2:a oktober var dagen då alla förväntansfulla Erasmusstudenter äntligen skulle få börja i skolan. Redan på spårvagnen mötte jag de studenter som bor i samma wohnheim som jag och som jag hade mailat lite med innan jag åkte. Det var nog tur för jag hade inte hittat till skolan själv! Första dagen i skolan bestod av nästan 3 timmars sövande välkomstprat, lite musik och lite information som förmodligen inte ens hälften av alla studenter tog in. Sedan fick vi våra Studententickets som fungerar både som studentkort och busskort under tiden vi är här. Eftersom de ska hålla ända till februari kunde man ju tänka sig att de skulle vara i plast, eller åtminstone inplastade. Men nej, det är en papperslapp, dessutom för stor för att den inte ska knycklas ihop om man lägger ner den i en väska. Inte så bra. Men nu kan vi åka obegränsat i hela Berlin! Efter skolan var vi tvungna att åka och skriva under våra hyreskontrakt. Det tog hur lång tid som helst. När vi äntligen var klara tog jag, Simon, Elke och Jasper en lång promenad i kvarteren runt Alexanderplatz. Nästan alla Erasmusstudenter i vår grupp är från Polen och känner varandra sedan innan vilket innebär att de har bildat en egen liten grupp och bara pratar polska med varandra. Vilket i sin tur innebär att vi sju som inte är från Polen också har blivit en grupp. Efter en snabb sväng förbi mataffären Aldi (som har världens sämsta utbud ungefär) och sedan hem åkte vi in till stan igen för att äta middag. Området kring Frankfurter Tor är verkligen the place to be om man är student och vill äta (och dricka) billigt.


Kommentarer
Postat av: kara

Kan du inte ta en bild på Aldi-loggan? Det finns nämligen Aldi i Australien också. Skulle vara intressant om det var samma kedja då de har usel utbud i aus också.

2008-10-11 @ 15:19:12
URL: http://barakara.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0