Totmüde

Är galet trött idag! Den här veckan har gått i 110 och det är redan torsdag kväll vilket är lite svårt att förstå. Vad har jag gjort egentligen? I måndags var vi lediga och jag gjorde inte ett dugg på hela dagen i princip, förutom att ta en promenad till Aldi för att handla lite. Det var soligt och jättevarmt och alldeles för svettigt med höstjacka så jag saknar min skinnplastjacka just nu. Åkte till Simon på kvällen och tittade på film tillsammans med honom, Malin, Jasper och Elke. Vi såg "The constant gardener" som jag har velat se sedan den kom. Den var riktigt bra, och engagerande. Var hemma skapligt tidigt vilket var bra eftersom vi hade lektion klockan 10 på tisdagen. I kursen "Europäische und internationale Dimensionen" har vi en professor som ser ut som doktor Snuggles och gillar Erasmusstudenter. Det verkar lovande! Dessutom verkar kursen handla om sådant som vi redan har läst, det vill säga EU, EG och dess olika organ och så vidare. Blir förhoppningsvis inte alltför svårt att hänga med! Efter föreläsningen åt jag, Malin och Simon lunch i Mensan och begav oss sedan till Ostbahnhof för inköp av kollegieblock och annat livsnödvändigt. Hittade bara svindyra block som vi inte köpte och drack en kaffe på nåt litet café på stationen. Den är för övrigt mycket större än centralstationen i Stockholm och då är det här inte ens huvudtågstationen utan en lite mindre. Efter att ha suttit på cafét alldeles för länge åkte vi hem till Simon och lagade middag. Det blev vegetariskt och väldigt gott! Vi var dessutom ambititösa nog att göra milkshakes till efterrätt. Var mätt till dagen efter eller så. Åkte hem tidigt och sov mer än 8 timmar. Underbart! Men klantigt eftersom jag egentligen skulle ha varit i skolan kl 8.15 för att åka till Bürgeramt. Obegåvat nog var jag helt säker på att det var på fredagen. Nu har jag klantat mig två gånger sedan jag kom hit, när det gäller tider och annat viktigt. Om man känner mig vet man att jag normalt sett aldrig gör sånt, vet inte vad som har hänt?! Hade föreläsning kl 12-15 igår, efter en timme fick vi rast och efter det var det dags för ett överraskningsinslag - en gästprofessor från Ukraina som höll ett litet föredrag. På sitt eget språk (ukrainska? ryska? jag borde veta det här?) med en översättare vars tyska var sådär halvbra. Kändes som slöseri med tid ärligt talat. Åkte hem och åt lite, gjorde i princip ingenting tills det var dags att åka in till stan. Åt middag med Malin, Simon och Jasper på en thailändsk restaurang. Som hade ett franskt namn av någon anledning, Men gott och billigt var det! Gick sedan till Euphoria, där vi snart är stammisar, och drack lite cocktails med Nathalie och Manon från Holland och Martha från Polen. De var sedan smarta nog att åka hem i skaplig tid medan vi andra fyra fick för oss att det vore trevligt att stanna i stan lite längre. Vi tog en sväng förbi ett snabbmatshak så att 3 av 4 kunde äta lite och gick sedan till en supermysig bar med fåtöljer, superfina saker på väggarna och ett fotbollsspel. Efter en öl och några omgångar fotbollsspel bestämde vi oss för att åka hem. Vilket var lättare sagt än gjort. Det var ju vardag vilket vi hade glömt helt, och U-bahn hade slutat gå. Så även S-bahn. Och det började regna ganska ordentligt. Som tur var kunde vi med hjäp av Jaspers Iphone ta reda på hur vi skulle ta oss hem. Två nattbussar, en spårvagn och en liten joggingtur i regnet senare var jag hemma, trött och skyblöt. Klockan var halv tre.

Imorse klockan halv tio hade vi samling i skolan för att få hjälp med våra scheman och lite annat organisatoriskt. De två tjejerna som hjälper Frau Bonnen (International Office-människan) är änglar! De hjälper oss med i princip allt. En av dem tog sig tillochmed tid att följa med Charlotte till läkaren idag för att hjälpa till att tolka lite, och som moraliskt stöd förmodar jag. De är bara 21 och 23 år gamla, det vill säga yngre än vissa av oss! Efter att ha lämnat in vårt schema (nu håller vi tummarna för att allt går igenom med tillgodoräkning och sånt), och undersökt möjligheterna att behandla Charlottes sticka i foten i första hjälpen-rummet (det gick inte) åt jag, Simon och Jasper lunch i ungefär 2 timmar. Så mycket tid hade vi att slå ihjäl innan föreläsningen började nämligen. Föreläsningen var den minst givande vi varit på hittills tror jag. Börjar seriöst fundera på vad det är för nivå på undervisningen här?! Efter föreläsningen tog vi en promenad till Center am Tierpark för att klara av dagens huvuduppgift - att gå til Bürgeramt och anmäla oss som boende här. Det var inte fullt så byråkratiskt som jag hade trott, men ändå mycket papper hit och dit. Tror inte att det är fullt så komplicerat i Sverige, men jag har å andra sidan ingen erfarenhet av det heller. Nu sitter jag här i min säng och är ganska nöjd med dagen eftersom jag har fixat 3 punkter på min to-do-list. Förutom att göra klart schemat och gå till Bürgeramt har jag även fixat ett tvättkort så att jag kan tvätta om det behövs. Och det lär jag ju behöva snart! Lite surt att det kostar 2 € per tvätt och att man då dessutom måste köpa eget tvätt- och sköljmedel men men. Med ett nytt land kommer nya sätt att göra saker på! Och jag har hittat ekologiskt tvättmedel så jag är rätt nöjd ändå.

Kommentarer
Postat av: Elin

Åh! Dr. Snuggles, jag skulle inte kunna koncentrera mig utan bara sitta och nynna på " dr snuggles vill att vår värld ska bli bääääätttrreeeee" ;)

2008-10-17 @ 15:37:04
URL: http:// elinlindesten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0