Jaha, det sög ju

Jag har just kommit fram till att Die Bahn/Deutsche Bahn, alltså Tysklands motsvarighet till SJ, fungerar precis som SJ. Om man bokar ungefär 3 månader i förväg så kan man få en resa i andra klass från Berlin till München för 29 Euro. Det tycker jag är rätt billigt. Men om man bokar nu, som jag hade tänkt göra, då får man hosta upp den nätta summan 113 Euro. Tack för det! Jag kan flyga till Sverige tur och retur och betala mindre, i princip. Så nu är frågan hur jag ska lösa det här? Boka en svindyr tågbiljett, eller försöka hitta någon bussresa som lär ta typ ett dygn. Bu för dyra tåg!

En annan sak som irriterar mig, eller tillochmed gör mig rätt så uppgiven inför framtiden, är att jag hittade det perfekta utbildingsprogrammet på Stockholms universitet. Ett masterprogram i översättning, två år. Visst låter det bra? Synd bara att de språk som gäller är engelska, franska eller spanska. Va?! Tyskan då?! Undrar jag. Här har man blivit intalad att tyska är så bra att kunna för att Sverige har så mycket kontakter med Tyskland och yada yada. Detta gäller tydligen inte översättning. Är det inte fler människor i Europa som pratar tyska, än spanska förresten? Det trodde jag i alla fall. Det kan vara så att jag bara inte förstår mig på den studera.nu och deras underliga system för ansökningar till utbildningar. Jag får återkomma i ämnet. Men fram tills dess tänker jag fortsätta vara bitter över det här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0