Up to date 2

I det här inlägget får ni läsa alla snaskiga detaljer om första halvan av mitt jullov, bra va?

Fredagen den 19:e december: Gick upp 04.50, trött men glad. Packade ihop det sista och begav mig till spårvagnen. Området jag bor i är läskigare klockan sex på morgonen än tre på natten konstigt nog. Tills man kommer till "stora vägen" där det är lite bilar och människor i rörelse. Hann med en tidigare tram och därmed en tidigare S-bahn än beräknat vilket var väldigt bra eftersom jag aldrig hade klarat att byta perrong på bara 4 minuter vid Warschauer Strasse. Fick stå och vänta på S-bahn nummer två ett tag men hellre det än att missa tåget och komma alldeles för sent till flygplatsen. Väldigt smart med kollektivtrafik som går hela vägen till flygplatsen för övrigt, kanske något som Stockholm skulle kunna överväga? Efter att ha tillbringat ungef'är en halvtimme på S9 mot Schönefeld flygplats, i sällskap med x antal andra morgontrötta resenärer och en tjej med brudbukett (undrar vad hon gjorde på tåget klockan halv sju på morgonen, stylad och allt?) var jag till slut framme. På tågstationen vid flygplatsen har de varit smarta nog att både bygga trappor och "backar" mellan våningsplanen så att man kan dra sin resväska hela vägen utan att behöva kånka på den. Hur bra som helst! Efter security check gånger två (tyskarna är väldigt petiga tror jag, särskilt när det gäller handbagaget, de kollar t.o.m mellan sidorna i böckerna man har med sig) och incheckning andades jag ut en stund och åt lite frukost från min matsäck. Slumrade på planet och fick ont i nacken på grund av den obekväma lutningen på flygplansväggen...Landade långt före utsatt tid på Skavsta och hann med en flygbuss som gick en timme tidigare än den jag planerat att ta. Var framme på cityterminalen strax efter elva och fick slänga in mina väskor i bilen som min bror kom och hämtade mig med. Vi var effektiva nog att hinna handla några julklappar innan Johans tåg anlände. Vi åkte hem och gjorde inte så mycket resten av dagen förutom att packa upp lite, slappa och äta middag. Skönt att vara hemma!

Lördagen den 20:e december: Vi gick upp skapligt tidigt och åkte in till stan, Johan, Erik och jag. Jag blev nästan klar med mina julklappar, mycket tack vare att Johan hittade ett par skor han ville ha och som jag köpte som julklapp till honom. Vansinnigt mycket folk inne i stan var det såklart och det gick knappt att få en sittplats när vi ville äta lunch. Till slut hittade vi ett litet bord på ett café och kunde fylla på med ny energi. Åkte hem och hann i princip bara dumpa alla kassar innan det var dags att åka iväg och handla all julmat med mamma. Vi valde tydligen helt rätt dag och tid för det var nästan tomt på folk på Kvantum. Var ändå helt slut på kvällen. Man blir lite trött av att handla...

Söndagen den 21:a december: Lite sovmorgon och frukost med lussebullar innan det var dags att piffa till sig och åka till Långbro Värdshus för att äta julbord. Vi kände oss först helt malplacerade när fina familjen hade släktträff vid bordet bredvid vårt (de verkade ha sjukt tråkigt och pratade knappt med varandra för övrigt) men andades ut lite när det dök upp en familj i mjukisbyxor. Ett väldigt bra och vego-anpassat julbord var det. Och mätt blev man. Ändå var valda delar av familjen hungriga på kvällen, hur det nu är möjligt efter typ sex tallrikar julmat+efterrätt?! Jag tillbringade söndagskvällen i köket och bakade mina berömda små saffranskakor, världens enklaste recept är det och det kommer från Buffé-tidningen men man kan ju ta åt sig äran ändå.

Måndagen den 22:a december: Vi åkte in till stan igen för att fixa de sista julklapparna, och för att byta julklappar med Johans syster som skulle upp till Umeå dagen efter. Jag var trött på alla människor och all trängsel och var på dåligt humör tills jag fick kaffe och mat. Jag åkte hem före Johan med två galet stora (och tunga) kassar fulla med julklappar, och de var bara till mig och Johan! Som tur var åkte min käre bror samma pendeltåg hem och mamma hämtade upp oss med bilen i Huddinge. Merparten av familjen pysslade med julmat i köket på kvällen och jag började nog få aningens lite julkänsla.

Tisdagen den 23:e december: Jag gick upp skapligt tidigt och åkte tillsammans med Maria till Elin för lite julfika och uppdatering. En mysig början på dagen och jag fick min första julklapp/födelsedagspresent: brevpapper med Linnea i målarens trädgård! Jävligt klantigt av mig att glömma det hemma när jag åkte tillbaka hit dock. Resten av dagen lagade vi julmat och julstädade för fullt hemma. Och slog in paket förstås, bland det tråkigaste jag vet. Kanske för att jag tycker jag är så dålig på det? Lyckas alltid få fula tejpningar och konstiga hörn på de paket jag slår in. På kvällen klädde vi granen helt enligt traditionen och åt den första risgrynsgröten och julskinkan, också helt enligt traditionen.

Onsdagen den 24:e december, a.k.a Julafton: Tror att det var den här dagen det började snöa? Hur som helst var det lite snö på julafton, så mycket kommer jag ihåg. Vi firade med mammas sida av släkten hemma hos en av mina morbröder. Jag tyckte dock att stämningen var aningens stressad, allt gick i 180 hela tiden och vi hann knappt säga hej till alla innan det var dags att åka hem igen. Men det kanske blir bättre nästa jul. Och jag ska tillägga att jag verkligen tycker det är roligt att träffa alla mostrar, morbröder, kusiner och kusinbarn. Jag tror inte att det är så många som har en så fin, och knäpp, släkt som jag! Tillbaka på hemmaplan slog vi in de sista julklapparna och tittade på Karl Bertil Jonssons julafton innan det var dags för julmiddag. Och sedan julklappar förstås! Vilket inte är det viktigaste av allt. Jag är uppriktigt nyfiken när folk öppnar julklappar som jag gett dem, det är ju hur spännande som helst att se om man har lyckats hitta på något riktigt finurligt! Men jag ska inte säga att det är tråkigt att få en Ipod eller små örhängen eller en fin blommig blus som jag har tjatat om sedan i oktober heller.

Torsdagen den 25:e december, a.k.a Juldagen: Årets största slappardag och helt helig för mig. Har jobbat både på julafton, annandagen och nyårsafton men rör inte min juldag! Låg i soffan hela dagen tror jag, åt choklad och nötter och lite julmat på kvällen. Tittade på film mest hela tiden. Njöt av att julstressen var över och att inte behöva göra någonting alls.

Fredagen den 26:e december, a.k.a Annandagen: Också en slapp dag. Vi planerade att gå på promenad men det blev liksom inte av och det hann bli mörkt ute så vi fortsatte slöa i soffan hela den här dagen också. Vilket kanske är hela meningen med att det finns en annandag jul, vad vet jag?

Fortsättning följer, imorgon eller så!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0