Up to date 3

Ja, jag hade ju tänkt fortsätta skriva om mitt jullov igår men det blev en helkväll ute på stan. Som det brukar bli med andra ord. Idag är det dock hemmakväll som gäller så jag fortsätter med min uppdatering eftersom det är roligare än att packa upp resväskan eller göra tyskläxa...

Lördagen den 27:e december: Det här var dagen då hela familjen ryckte upp sig och gick på promenad. Eller ja, mami och papi var hurtiga nog att gå ut och gå redan på juldagen. Vi pälsade på oss och tog en promenix på en och en halv timme, inklusive en sväng förbi den nya ishallen där det var damhockeymatch mellan Danmark och Segeltorp. Spännande, tyckte inte jag och Johan. Efter promenaden drack vi glögg och sedan var det dags för middag, och film. Vi såg minst en film om dagen under jullovet, hur bra som helst! Såg bland annat Mamma Mia och den var mycket bättre än jag trott, väldigt mycket bättre tillochmed!

Söndagen den 28:e december: Jag, Johan och mamma tog en sväng till Skärholmen Centrum för att byta lite julklappar. Det var ganska tröttsamt eftersom det var ganska mycket reahysteri överallt men Johan hittade i alla fall en fin vinterjacka på Carlings rea! Resten av dagen gjorde vi inget vettigt vad jag kan minnas. Kollade på film på kvällen förstås...

Måndagen den 29:e december: Min mormor, världens bästa mormor, fyllde 90 år! Och det firade vi såklart! På förmiddagen var jag dock inne i stan och åt lunch med Anni, vilket är snudd på obligatoriskt när jag är i Stockholm. Åkte hem en sväng och bytte kläder, sedan åkte vi allihop till mormor. Där fick vi en massa god mat som vanligt och träffade släkten för andra gången på mindre än en vecka. En mysig måndag!

Tisdagen den 30:e december: Jag träffade Maria i Huddinge centrum och åt lunch på konditori Castello som till vår stora glädje hade ryckt upp sig avsevärt. Men det känns fortfarande lite halvdant måste jag säga. Plus att jag såg flera människor från mitt gamla högstadium/gymnasium där. De hänger tydligen fortfarande i Huddinge C. Vid två skulle Maria på bio och Johan kom till Huddinge så att vi kunde åka till stan och fixa ännu fler julklappsbyten. Nu låter det som att alla julklappar blev helt fel men så var det faktiskt inte. Jag bytte en iittala/marimekko-skål på Åhléns och den sura expediten menade att man inte ska ta upp något man vill byta ur sin påse förrän man är framme vid kassan. Detta trots att jag hade ett kvitto på skålen, plus att den låg i en kartong vilket de skålar som står på butikshyllan inte gör. Detta förstod inte kärringen (ursäkta franskan) utan började prata om ficktjuvar. Ofta en ficktjuv skulle ha ett kvitto, och en presentkartong och sedan ställa sig i byten/återköp-kassan?! Jaja.
Vi fikade och dödade lite tid i väntan på att min familj skulle komma in till stan eftersom vi skulle på bio allihop. Jag ville köpa halva Lagerhaus eftersom de hade fått in en massa fina saker i 50/60-talsstil. Men har man ingen lägenhet är det lite svårt...Filmen vi såg heter "die Welle" och är tysk, men det finns en brittisk eller amerikansk gammal version av den också vet jag. Såg den i åttan eller nåt. Men den här var bättre! Och det var inte ens jag, tysk-film-nörden, som valde den. Efter bion åt vi middag på Mongolian Barbeque eller vad det heter. Jag blev sjukt mätt och tyckte restaurangbesöket var dyrt. Kan bero på att jag är van vid Berlins priser. Det händer inte så ofta att hela familjen gör något tillsammans som det här så det var en väldigt lyckad kväll!

Onsdagen den 31:a december: Nyårsafton! Som är den mest överskattade högtiden jag vet. Som jag skulle kunna bojkotta. Tanken var att vi (mina föräldrar alltså) skulle ha lite middagsgäster men de lämnade återbud på grund av sjukdom och annat så det blev bara familjen+Johan. Min pappa skickades till Ica Kvantum med en lång inköpslista och mamma och jag städade lite halvhjärtat. Vi åt god nyårsmiddag hemma och sedan åkte jag och Johan in mot stan. På Debaser Slussen var det nyårskalas och vi mötte Anni+vänner där. På tolvslaget var vi ute (utan jackor, smart) med resten av stan och tittade på raketer och drack champagne. Sedan drack vi mer öl och dansade på Debaser men tyckte att musiken var sådär. Dessutom stängde de 3 trots att det var nyårsafton, lite snopet när partyt precis började komma igång! Vi promenerade dock bort till Skrapan dit Anni och Anna precis flyttat, och gjorde en mellanlandning på 7eleven för inköp av diverse förnödenheter. Sedan tog det ungefär en kvart att låsa upp lägenhetsdörren eftersom den inte har något riktigt lås utan nåt elektroniskt skit med en nyckelbricka. Jobbigt om man är jättekissnödig...Och vad är det för fel på vanliga nycklar?! Vi var fyra personer som hade lite efterfest med mousserande vin, ost, kex och popcorn på köksgolvet. Det fanns nämligen inga möbler eller saker i lägenheten än. Men det var mysigt ändå, med värmeljus och allt! Vi tog en taxi hem och släpade oss i säng runt halv sex. Hej då 2008!

Kommentarer
Postat av: Vera

Linnea, jag tror att för första gången typ någonsin har vi inte samma smak i film: jag tyckte Mamma Mia var skitdålig! Haha! Började kolla på den på planet med pallade inte se mer än en halvtimme, den var så hemsk tyckte jag...

2009-01-26 @ 17:23:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0