Up to date 4

Här kommer den sista uppdateringen om jullovet (och lite vad som hänt den här veckan också).

Torsdagen den 1:a januari: Hej 2009! Året då jag ska bli nyttigare, snyggare, miljövänligare och framförallt snällare. Tror det sista kommer bli svårast, heh. Tänkte också försöka komma fram till vad jag vill göra med mitt liv efter att praktiken är slut. Det blir nog svårast av allt faktiskt. Var ska jag bo? Vad ska jag göra? Vad vill jag bli? Ingen aning. Hur som helst, på nyårsdagen vaknade vi ungefär 12.40 tror jag, lagom pigga och fräscha. Åt frukost, slöade, åt lunch, slöade, lagade middag och åt middag. Precis som en nyårsdag ska vara.


Fredagen den 2:a januari: Johan åkte in till stan i jakt på födelsedagspresenter till mig medan jag var hemma och bakade kladdkaka till kvällens middagsbjudning (väldigt gammaldags ord) och gjorde lite tyskaläxa. Sedan tog jag en sväng förbi Huddinge C för inköp av vin och frysta hallon innan jag åkte in till stan och träffade en stressad Johan. Vi åt middag hos Linda och Stefan, väldigt lyxigt att bli bjuden på middag tycker jag! Middagen blev sedan en spelkväll med mycket vin, whiskey och absinth för 3 av 4 i sällskapet. Vi spelade bland annat The Amazing Labyrinth som jag inte har spelat sedan fritids, sjukt underskattat spel! Och ganska klurigt även om åldersgränsen är 8 år. Eller var det vi som var dumma? Väldigt mysig kväll hur som helst!

Lördagen den 3:e januari: Den här dagen blev min födelsedag eftersom jag är i Berlin idag när jag egentligen fyller år. Johan bakade tårta åt mig och jag fick en massa fina paket. Har fått mycket böcker i julklapp/födelsedagspresent vilket jag inte har önskat mig på flera år. Men nu ska här läsas!

Söndagen den 4:e januari: Dags att lämna Sverige för den här gången och åka tillbaka till Berlin! Vart tog mitt jullov vägen? Jag reste från Stockholm med blandade känslor, jag saknade Berlin samtidigt som jag hade kunnat stanna kvar hemma minst ett par veckor till. Knepigt. Vi packade och fixade hela förmiddagen, sen åt vi lunch och vid halv fyra skjutsade mamma Johan och mig till stan så att han kunde ta sitt tåg till Karlshamn och jag min flygbuss till Skavsta. Flygbussen gick 20 minuter för tidigt (men jag hann med den för jag var tidig som tur var!), var iskall så att alla satt fullt påklädda med mössa/halsduk/vantar hela resan och dessutom bestod 90% av passagerarna av tyskar. Väl framme på Skavsta fick jag stå i en lång incheckningskö, sedan satt jag och drack kaffe och skrev rent min tyskaläxa innan planet skulle gå. Boardingproceduren kan ha varit det osmidigaste någonsin. De ropade ut att alla skulle gå till gaten så det bildades en lång kö, sedan hände ingenting på en kvart ungefär och sedan skulle två tjejer gå runt i kön och kolla allas pass och boardingkort, istället för att bara släppa igenom alla så att vi kunde gå ombord på planet. Är inte så himla pepp på att flyga med RyanAir igen. Det enda som är bra är priserna och punktligheten. Landade i alla fall på Schönefeld före utsatt tid och tog S-bahn+S-bahn+tram hem till mitt wohnheim. Det var kallt och snö och lite kämpigt att dra min stora resväska i snömodden men hem kom jag till slut!

Måndagen den 5:e januari: Första skoldagen efter lovet. Jag sov knappt något natten mellan söndag och måndag men pallrade mig ändå iväg till wohnheimkontoret för att betala min hyra. Sedan var det dags för tyskalektion. Jag var alldeles för trött för att kunna fokusera ordentligt och svarade fel på i princip alla frågor jag fick...bra där. Efter lektionen åkte jag med Malin, Simon och Jasper till Savignyplatz som jag velat åka till ända sedan mina föräldrar+bror var där och berättade hur fint det var. Och det är ett jättemysigt område, det känns lite som om man har kommit till en småstad någonstans, med fina hus och julbelysningar överallt. Vi åt, och drack varm choklad på en liten restaurang innan vi promenerade mot Kurfürstendamm. Det var riktigt kallt så efter en stund gav vi upp och tog tunnelbanan hemåt för att tina upp.

Tisdagen den 6:e januari: Lektion som vanligt. Här i Tyskland firar de inte trettondag jul. Eller så gör de det fast det inte är en röd dag. Efter lektionen åt vi lunch i skolan och jag gick sedan till banken för att äntligen fixa ett tyskt bankkonto. Kan ju vara bra att ha eftersom det inte går att betala med mitt "konstiga" svenska bankkort någonstans här. Vid sextiden skulle jag och Malin åka till Potsdamer Platz för att gå på bio med Nathalie och Marta men eftersom det verkar komma som en chock för Berlin att det är snö och kallt i januari så var S-bahn försenad. Vi hann ändå men fick springa hela tiden mellan tåg och till bion. Vi såg en amerikansk romcom, dubbad till tyska, med Reese Witherspoon och Vince Vaughn. Ni hör ju hur bra det låter? Den var riktigt fånig och intetsägande faktiskt. Kanske hade varit aningen bättre på originalspråket men jag är inte helt övertygad. Det var i alla fall kul att träffa de andra igen! Efter bion åkte jag och Malin till Warschauer Strasse för att möta Jasper. Vi gick till Pizza Dach och åt och efter en stund dök även Simon och hans nyanlända kompis från Belgien upp. Vi gick vidare till ett annat ställe och drack varsin cocktail innan vi tog näst sista S-bahn hem.

Onsdagen den 7:e januari: Igår var en ganska händelselös dag. Vi hade föreläsning 12-15 som bestod av två redovisningar. Sedan åkte alla hem till sig. Slut på dagen. Jag skrev mail, bloggade och läste i min bok som jag fick i julklapp. "Tillsammans är man mindre ensam" heter den och är skriven av Anna Gavalda. Jag önskade mig den eftersom jag ville läsa boken innan jag såg filmen. Och det är helt klart en av de bästa böckerna jag läst! tror dock att den skulle vara ännu bättre på sitt originalspråk så om man kan franska bör man nog välja det alternativet. Jag trodde jag hade läst jättemycket men igår såg jag att jag har halva kvar, dagens glädjeämne!

Torsdagen den 8:e januari: Idag fyller jag år! Och det är fint väder. Och jag ska ha förfest ikväll och sedan ut på en klubb någonstans. Inte illa tycker jag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0