Veckoslut

Jaha, vart tog den här veckan vägen? Imorgon är det tydligen måndag igen och jag tycker inte att jag har gjort någonting alls. I onsdags kommer jag inte ens ihåg vad jag gjorde. Jag var på jobbet såklart men sen? Vi lagade mat och tittade på tv som vanligt förmodar jag. I torsdags var också en vanlig arbetsdag men det var lite segare att gå upp på morgonen eftersom Vera var ledig och hade sovmorgon. På kvällen kom Veras pappa till München och vi fick en leverans av finska delikatesser som karelska piroger och riktig lakrits. I fredags var det strejk i kollektivtrafiken här vilket innebar att alla tunnelbanor, spårvagnar och bussar var tagna ur trafik. Kul att man kan ta sig till min praktikplats med tunnelbana, spårvagn eller buss. Jag fick åka ersättningsbuss gånger två och det tog mig två timmar från dörr till dörr jämfört med den dryga halvtimme det tar i vanliga fall. Jättekul. Som tur var verkar ingen ha märkt att jag kom 50 minuter för sent. Heh. Jag hoppas att det inte kommer att vara strejk fler gånger under våren för jag höll på att bli galen av att vara ute i regn och blåst och vänta på bussar som var försenade, som inte dök upp, leta efter hållplatser som inte fanns och fråga människor som hade lika lite koll som jag. Har aldrig varit med om en så kaosartad fredagmorgon. Fredagen var dessutom en fruktansvärt seg dag på jobbet eftersom det inte fanns några uppgifter jag kunde sysselsätta mig med riktigt. Vera hörde av sig och undrade om jag ville följa med på bio på kvällen så dagen slutade betydligt bättre än den började i alla fall. Vi såg "der Vorleser" som vi, liksom "Effi Briest", läste på litteraturkursen för två år sedan. Filmen var bra men jag kan inte begripa varför den är engelsk? Hur kan det vara tillåtet att göra en engelsk film av en tysk roman och sedan låta tyska skådespelare prata engelska. Nej, gör om gör rätt säger jag. Efter filmen var klockan inte så mycket så vi gick vidare till Hofbräuhaus som vi numera har klassat som ett absolut måste för alla som kommer och hälsar på oss här. Det är en stor, stor ölhall med män i lederhosen och tyrolerhatt, servitriser i dirndl, levande musik av en bayersk blåsorkester och 1-litersöl. Och tyska specialiteter som knödel och sauerkraut för den som är hungrig. Fantastiskt! Efter en liter öl var jag och Vera rätt nöjda med kvällen och vi somnade innan tolv! Igår kom våren till München. Vi snackar sol och plusgrader och smältande snö. Äntligen! Är så trött på min vinterjacka så jag inte vet var jag ska ta vägen. Vi gjorde en dagsutflykt till Tutzing som ligger söder om München och är ett fint område med stora villor och damer i päls och dyra solglasögon. Vi satt i solen i t-shirt en lång stund med utsikt över snötäckta berg. Vem behöver Berlin när man kan bo på gångavstånd (ja, nästan i alla fall) från Alperna? Sedan åkte vi tillbaka ett par stationer med S-bahn och promenerade längs sjön innan vi satt på ett café och njöt ännu mer av solen. Dagen avrundades med att strosa omkring i Schwabing och äta middag på en bayersk restaurang. Tur att även södra Tyskland är så modernt att man kan få vegetarisk mat. Som om inte fredagens biobesök var finkulturellt nog så köpte vi böcker igår på en bokhandel/antikvariat som ska slå igen. Jag fick två böcker för fyra euro. Vet inte om de är bra men omslagen är fina och det är ju alltid något. Jag och Vera köpte billigt vin (som var i princip odrickbart visade det sig) och godis på pennymarkt och tittade på Good Bye Lenin som avslutning på lördagen. Jag höll på att somna redan klockan tio. Skärpning! Idag har jag en typisk slö hemmasöndag och sitter och pysslar med min c-uppsats. Kunde inte vara mer opepp på att skriva den. Vem vill skriva om politisk filosofi när det finns en hel stad att upptäcka liksom? Dessutom slutar explorer att fungera med jämna mellanrum, youtube har varit sjukt segt i flera timmar (och jag är vansinnigt trött på all musik jag har på datorn) och tvättmaskinen har jävlats med mig. Det är så meckigt att tvätta här för man måste komma ihåg att skruva på någon kran när man tvättar för att det överhuvudtaget ska komma in vatten i maskinen. Vi har dessutom en enorm vattenberedare i badrummet som låter med jämna mellanrum, dygnet runt. Existerar inte i Sverige tror jag. Där har jag aldrig sett att man har vattenberedaren så synligt. För att göra allting extra krångligt så måste man ha anti-kalkmedel i precis allt som har med vatten att göra i det här landet. Tvättmaskin, diskmaskin och strykjärn. Det bästa är antikalksprayen med instruktionen "spraya på det som ska avkalkas, torka av eller skölj med vatten". Okej, jag sprayar antikalkmedel på typ kranarna i badkaret. Och sköljer med vatten. Som det är jättemycket kalk i för annars skulle man ju inte använda antikalkmedel från första början. Väldigt intelligent. Jag är glad att det inte är så mycket kalk i vattnet i Sverige. För övrigt har vi en väldigt fullbokad vecka framför oss, detta förutom det faktum att mitt program med de andra praktikanterna börjar imorgon.
Såhär ser veckoplaneringen ut so far:
Måndag: Jobba såklart. Sedan ska jag eventuellt försöka hitta ett bibliotek. Vera ska försöka hitta en bank tror jag. Och så ska vi träffa hennes tyska kompis Karsten på kvällen som det ser ut.
Tisdag: Gå till Bürgeramt/Meldeamt/Bürgerbüro eller vad det nu kallas och anmäla oss som boende i München. Jag är fortfarande registrerad i Berlin på grund av diverse krångel och felaktiga besked så jag hoppas det löser sig nu. Hoppas även att vi slipper betala böter för att vi anmäler oss för sent.
Onsdag: Åh, ser redan fram emot onsdag! Vi ska på allvar gå på jakt efter dirndls så att vi har något fint att ta på oss när vi går ut och festar här. Eller, vi får väl se om vi köper något men vi ska definitivt prova i alla fall. Efter bara två veckor respektive en månad här är vi tydligen redan på god väg att integreras i den bayerska kulturen....
Torsdag: Torsdagkvällar=Germanys Next Top Model i vårt kollektiv. Det är sämre än den amerikanska varianten såklart men underhållande ändå.
Fredag: Dags för 1-litersöl på Hofbräuhaus igen förhoppningsvis! Med eller utan dirndls och flätor.
Lördag: Utflykt till Dachau om vädret är fint.
Söndag: Fika på ett café som ser sjukt mysigt ut och förhoppningsvis är öppet på söndagar.

Det verkar som att jag inte kommer ha så mycket tid för min uppsats kommande vecka heller. Det var ju synd...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0