Fonetikpanik

Jag har just släpat mig hem efter en 7 ½ timmars session i biblioteket och jag känner mig inte ett dugg klokare. Bara lite duktig för att jag satt där så länge. Motivationen är sannerligen inte på topp och panik är precis rätt ord för att beskriva känslan inför tentan nästa fredag. Tysk fonetik är ett djävulens påfund, tro mig! Och hur man frivilligt kan undervisa i det är för mig en gåta. Ett litet utdrag ur boken:  "Tyskan känner liksom svenskan två serier av klusila konsonanter med vardera tre relevanta artikulationsställen, en tonlös serie [ p ] [ t ] [ k ], även kallade med den latinska termen tenues, och en tonande serie [ b ] [ d ] [ g ], även kallade mediae". Och det var ändå ett relativt enkelt avsnitt. Kul! Vad ska jag med den här informationen till liksom?!

Det känns surt att jag ska sitta inomhus hela helgen och läsa sånt här istället för att vara hos min bejb i Karlshamn. Jag kan inte uttrycka i ord hur mycket jag längtar till den 30:e när jag får lämna allt sånt här bakom mig ett tag och ta tåget till Stockholm. En veckas fart och flärd i storstaden innan det är dags för sista rycket innan tysklandsresan. Det är fredag idag och vi ska inte ut och festa som normala människor, nehej då, vi ska ta det lugnt så att vi kan gå upp tidigt imorgon lördag och vara flitiga hela dagen. Åh, livet är orättvist!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0