This love is not wrong

Det här är det arga inlägget jag utlovade igår!

Min älskade tyckte att jag skulle kolla på en riktigt sjuk hemsida och skickade en länk. Det här vad var som dök upp. Jag vet inte ens var jag ska börja. Jag är chockad, upprörd och äcklad på samma gång. Chockad över att någon ens kan komma på tanken att skapa en sådan här hemsida. Upprörd över att de får hållas. Äcklad över att det finns människor med sådana här värderingar i Sverige år 2007. Fast egentligen är jag väl inte förvånad.
Det är bara sorgligt att man inte vill och kan acceptera en självklarhet. Människor har olika sexualiteter. Hetero-, homo-, bi-, trans-.
För hundra år sedan, eller t.o.m senare än så klassades homosexualitet som något skamligt, som en sjukdom som kunde botas. Jag vill inte ens veta hur man gick till väga när man försökte omvända människor så att de skulle bli heterosexuella istället. Idag har vi som tur är inte den synen på människor som inte lever upp till vår underbara heteronorm, vår "mamma-pappa-2 barn-radhus-volvo-hund"-norm.

Det är osmakligt hur mycket vi strävar efter att följa normer. Eller så kallade normer kanske man borde säga eftersom normer är något konstigt påhitt som folk tror är det normala, det som man ska leva efter. Men vem är det som har sagt att heterosexualitet är normen?! Inte vet jag.
Men jag vet att det är jävligt sjukt att det pågår en namninsamling för att vi ska kunna få ett förbud mot könsneutrala äktenskap. Bara för att ordet äktenskap från början innebär "en förening mellan kvinna och man". Men nu lever vi faktiskt på 2000-talet och inte på medeltiden. Varför ska inte alla människor som vill, ha möjlighet att ingå äktenskap? Oavsett sexuell läggning. Jag har inte ens ett bra svar på den frågan så min åsikt är ganska tydlig.

Att barn skulle fara illa av att växa upp med två mammor eller pappor kan jag inte heller förstå. Är det inte bättre med två kärleksfulla föräldrar än inga alls? Vi accepterar ju att barn växer upp med bara en förälder och det borde väl isåfall vara värre?! Om vi någonsin ska kunna bli av med allt vad fördomar mot HBT-personer heter så tror i alla fall jag att det kan vara en ganska bra idé att låta barn förstå att det inte finns något likhetstecken mellan heterosexuell och normal, utan att kärlek mellan två kvinnor eller två män är lika naturligt som något annat.

Men okej, om vill fortsätta att låta fördomar gro så kan vi ju skriva under den här listan allihop.
Då blir världen säkert mycket bättre, tryggare och mer kärleksfull.



(Okej, det här blev en hel uppsats typ. Men ni behöver ju inte läsa om ni inte orkar)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0