Sjung om studentens lyckliga dag

Jag hittar den här artikeln om studentkläder i DN PåStan och många frågor dyker upp i mitt huvud:

- Varför ska en av tjejerna "självklart också ha på mig en vit klänning"? Är studenten fortfarande så präglad av tradition trots att man inte ens behöver skriva en studentexamen nuförtiden, och trots att hela grejen verkar ha blivit en tävling i vem som är fullast?
- Hur ser en klänning i "spansk modell" ut?
- Låter det verkligen snyggt med skor som är "väldigt högklackade, i lite flagigt matt skallerormsskinn och svart tå"?
- Varför använder man uttryck som man inte behärskar? En av tjejerna säger att det är "lite kostym att ha vitt". Heter det inte kutym?
- Varför köpa en klänning som man bara använder vid ett tillfälle? Jag har använt min klänning massor med gånger efter min student eftersom jag tycker den är så fin.
- Varför finns det mammor som betalar en hel student-outfit från Karen Millen?
- Varför anses det roligt att byta om till badkläder när man åker flak så att man kan hälla flera liter öl, vatten och champagne över varandra?

I år är det fem år sedan jag tog studenten. Jag vägrade ha vita kläder och köpte en svart klänning med små vita prickar på H&M för 299 kronor om jag inte minns fel. Till den hade jag mörkt, kort, rakt hår och rött nagellack. Och röd handväska och svarta skor med minimal klack. Klänningen har fått följa med på många popklubbar efter det. För fem år sedan hade man sina finkläder på sig på flaket och det var inte tal om att köpa extra burkar med öl som man kunde hälla över varandra. På kvällen bytte jag visserligen också kläder till en annan outfit. Men inte till en annan klänning utan till jeans och svart t-shirt. För fem år sedan var jag så väldigt angelägen om att inte vara precis som alla andra. Och (nästan) alla andra hade ju vita gräddbakelse-klänningar, vita stilettklackar och långa lockar under studentmössan. Även om kanske inte så många tjejer i 2004 års studentkull på Sjödalsgymnasiet var klädda i Karen Millen. Och det borde ju faktiskt vara helt oväsentligt om ens klänning kommer från Gina Tricot eller Armani när man är 19 år, springer ut genom gymnasieskolans portar och hela livet ligger framför en.

Kommentarer
Postat av: Helena

hahaha håller sååå med dig! läste också den där intervjun med de små flickorna. jag var inte heller vit. bara delvis. men hade blå å svartrandiga strumbyxor och en randig tröja över klänningen. och visst hade man samma kläde rpå flaket! där gick det lugnt till! men förra året när min yngsta syrra tog studenten då va det många ombyten vill jag lova så tiderna förändras verkligen snabbt! justja apropå kostym fattade jag inte riktigt men tolkade det som om hon menade att vit klänning va lika obligatoriskt som kostym för killar...eller att hon menade att kostym var synonymt med dresscode... har aldrig hört ordet kutym, men det låter fint. vad exakt betyder det?

2009-05-23 @ 17:28:55
URL: http://komketchup.blogspot.com
Postat av: Linnea

Kutym betyder sed/vana/tradition så jag antog att det var det hon menade när hon sa kostym men du har nog rätt när jag tänker efter! Det är lustigt hur snabbt traditionerna på studentdagen förändras. Min bror tog studenten för 2 år sedan och då bytte alla om till badkläder innan det var dags att åka flak, sedan var de helt blöta och smutsiga när de hade åkt klart ;) Ska bli intressant att se vad studenterna hittar på om ett år när det är min yngsta brors tur att ta studenten!

2009-05-24 @ 21:34:18
URL: http://neapop.blogg.se/
Postat av: LeejustLee

med tanke på hur hajpat det har blivit med maskeradtema på årets studentskivor så kanske man måste klä ut sig till nästa års flak också? ;)

"Välkommen och åk flak med SPSP3 från huddingegymnasiet, OBS, du måste komma klädd som en hummer..." ;P

2009-05-26 @ 00:11:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0