Band of Brothers

Eftersom de flesta kommentarerna på mitt inlägg från i måndags handlade om Band of Brothers så får serien ett eget litet inlägg här. Igår såg vi sista delen och jag ville inte att serien skulle ta slut (fast det enda man har velat genom hela serien är ju att kriget ska ta slut). Se den, ni som inte har sett den! Denna rekommendation kommer från mig, som hatar amerikanska krigsfilmer som glorifierar och hjälteförklarar Amerika på alla sätt och vis och bara skildrar strid och blod och död. Den här serien sticker ut ur mängden. Amerikanerna är inte så påtagligt amerikanska, andra aspekter av kriget får också vara med i handlingen och det är väldigt lite hjälte-hysteri över huvud taget. Och, inte att förglömma, tyskarna pratar tyska, fransmännen pratar franska och holländarna holländska. Det är faktiskt inte en självklarhet i alla filmer, men det gör väldigt stor skillnad. Kan tipsa om att se den med text om ni inte är sjukt insatta i engelskt "krigsspråk" med alla konstiga militärtermer och olika grader, det kan vara bra att se den på dvd alltså. Vilket inte borde vara så svårt med tanke på att var och varannan pappa har dvd-boxen hemma i filmhyllan.


Kommentarer
Postat av: Malin

Ah, vad bra, tack för inlägget :-) da ska jag se den!

2010-04-26 @ 17:39:04
URL: http://diepusteblume.wordpress.com
Postat av: Johanna

Haha! Det ska jag med. Passar utmärkt till uppsatsskrivande ;).

2010-04-26 @ 20:18:52
URL: http://johannaiwien.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0