Tre veckors semester

Jaha, nu verkar hösten vara här trots att det fortfarande är augusti som jag trodde var en sommarmånad. Alla säger i alla fall att hösten är här och det känns faktiskt som att det redan börjar blir för svalt för bara ben, paraplyet används flitigare än solglasögonen och så är det ju dags för både skolstart och vintertidtabell nästa vecka. I vanlig ordning känns det som att sommaren passerade alldeles för fort. Jag har ju inte alls hunnit med allt där jag planerade i maj-juni när hela sommaren låg framför mig. Jag har hängt i alldeles för få parker, ätit alldeles för lite grillad mat och åkt alldeles för lite båt. Jag har inte ens hunnit testa mig igenom det nya glassortimentet. Samtidigt har jag ju hunnit bada både i små och stora sjöar och hav, plockat smultron, hängt med vänner på uteserveringar, fått skavsår av nya, somriga träskor och slöat några dagar ute på landet. Jag har ju dessutom haft tre veckors underbart slö semester så jag borde verkligen inte klaga. Jag är bara inte redo för höst riktigt än.

Första semesterveckan stannade vi hemma i Stockholm och tog dagarna lite som de kom. Vi gick till exempel på bio och såg den allra sista Harry Potter-filmen (som var en besvikelse enligt mig) och åkte på skärgårdsutflykt till Fjäderholmarna där vi badade i det jättekalla vattnet, åt picknick och köpte dyr men god glass. En annan dag var vi finkulturella och gick till Vasamuseet där jag inte har varit på minst tio år. Vasa var sig lik och de utländska turisterna lika fascinerade som alltid. Efter museibesöket fyllde vi på energin på Flickorna Helin och Voltaire som ligger bara några hundra meter bort. De har en jättefin uteservering och väldigt smarriga kakor men jag ska nog gå dit igen i höst eller vinter när man slipper slåss om utrymmet med halva Djurgårdens småfåglar. Den här veckan var himla fin och avslappnad, men samtidigt lite av en transportsträcka fram till semesterns höjdpunkt - utlandsresan!

Den 30:e juli satte vi oss på ett flygplan till Split i Kroatien tillsammans med hundra andra semestersugna svenskar (tänk Sällskapsresan). Efter ungefär 2,5 timmar med buss på serpentinvägar längs Kroatiens kust var vi framme i Gradac, en pytteliten ort på Makarska rivieran. Såhär i efterhand när folk har frågat om vi hade det bra i Kroatien har jag svarat "Ja, vi hade det jättebra. Vi bara sov, läste, solade, badade, åt god mat och drack vin". Och det var verkligen så, hur lugnt och skönt som helst. Inga nattklubbar, fulla brittiska tonåringar eller beach partys någonstans. Titta själva:








1. Gradac. I bergen ovanför byn fanns det vandringsleder. Vi testade en men vände tillbaka när vi inte visste om vi skulle gå vilse eller hitta tillbaka.

2. Gradac igen, grönt och fint.

3. Gradac sett från vattnet, här var vi på väg ut på båt/fiske/bad-utflykt till ön Hvar.

4. Kristallklart vatten vid Hvar. Det här var den enda gången vi badade där det var sandbotten (och slapp använda badskor, annars var det sjöborrar precis överallt)

5. Den här utsikten hade vi vid frukosten varje morgon.

6. Vi gjorde en dagsutflykt till Dubrovnik. Staden hade expanderat och blivit turistigare sedan jag var där för fem år sedan. Synd.

7. Jag uppe på Dubrovniks stadsmur. Det här en av få vettiga bilder på mig från hela resan.

8. Obligatorisk glasspaus i en av Dubrovniks små gränder. Bjuder på den här bilden, är helt genomsvettig och mör här. Har även gömt mitt bångstyriga hår i en hatt. Trodde aldrig jag skulle köpa en hatt.

9. Johan var också med på resan såklart!

10. Gradac by night. Den här bilden ser ut som en kitschig 80-talsaffisch.

11. På ön Hvar ligger det här huset där en fiskare och hans fru bor hela sommarhalvåret, i en helt egen vik. Skulle inte ha något emot att bo där en vecka eller två i alla fall.

12. Hos fiskaren fick vi helt nyfångad, nygrillad fisk till lunch. Den ser läskig ut på bilden men var helt vansinnigt god tyckte jag som är ett stadsbarn. Johan var inte lika överväldigad.

Eftersom min dator bråkar med mig så fort jag försöker ladda upp en bild här orkade jag inte lägga upp fler. Det kanske kommer en omgång till senare, om ni är sugna på fler bilder på Dubrovniks tegeltak och Adriatiska havets vatten. Vi hade ju en semestervecka till efter att vi kom hem från Kroatien. Då regnade det varje dag, och åskade och blixtrade lite också. Det var ganska deprimerande efter en vecka med 30 grader och sol, 10 meter ner till stranden och vatten som man aldrig frös i. Vi hängde mest hemma de första dagarna, tvättade, packade upp och tittade på serier. Sedan var det dock dags att packa väskan igen för min del (en lite mindre den här gången) och ta tåget till Göteborg och Way out West! Så himla bra avslutning på semestern! Men det skriver jag om i ett annat inlägg.

PS: Bilderna möblerar om sig själva så det ser helt knäppt ut när jag publicerar inlägget men jag får inte ordning på det! Blir galen!








Kommentarer
Postat av: Johanna

Jättefina bilder! Jag och Johan har också funderat på Kroatien och nu blev jag inte mindre sugen direkt :-). Ser ut och låter som du har haft en bra semester i alla fall. Vad händer i höst då? Jobbar du fortfarande på samma ställe? Eller ska du läsa något? Kramar!

2011-08-21 @ 19:05:36
Postat av: helena

vilka sjukt vackra bilder! åh vad jag längtar tillbaka till kroatien! va där 2008. älskar bilden på dig i hatt, du ser så himla cool ut! Vi bodde på ön hvar, visst var den vacker! fast vi bodde inte i hvar-stad utan i jelsa. dubrovnik besökte vi också och det var med en vacker och fascinerande stad.

härligt med lugna avkopplande semestrar, det e precis så det ska va. synd bara att det går så fort! hur va wow?

hoppas det går bra att börja jobba! många kramar

2011-08-22 @ 18:28:30
URL: http://komketchup.blogspot.com
Postat av: Linnea

Johanna: Kroatien är verkligen superfint, kan absolut rekommendera er att åka dit :) Inte så turistigt ännu och billigare än t.ex Grekland (än så länge). Jag jobbar den här veckan och nästa måndag, sedan börjar jag plugga! Ska bli kul faktiskt. Det kommer ett blogginlägg om det också! Vad ska du göra? Jobbar du kvar i Karlsborg? Kramar



Helena: Önskar att jag hade en bättre kamera men en liten digitalkamera är ändå ganska smidigt när man är ute och reser. Hvar var väldigt fint, vi var inte heller i Hvar stad utan bara en sväng i Sucuraj (tror jag det hette?) och sedan i några olika små vikar. Wow var superkul! Skönt att slippa festivaler med leriga campingar haha! Kramar

2011-08-22 @ 19:25:21
URL: http://neapop.blogg.se/
Postat av: Johanna

Plugga? Vad roligt! Det måste du skriva om nu, blev ju jättenyfiken :). Själv ska jobbar jag kvar i Karlsborg och ska också plugga i höst :). Det blev en grundkurs i ekonomi på distans. Annars så har jag och Johan ganska så fullt upp nu, flyttar nästa vecka på torsdag :-D! Så nu får du och Johan komma och hälsa på i höst. Kramar!

2011-08-23 @ 21:07:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0