Är ni inte förlovade? / Är det er tur att gifta er nästa gång då? / När ska ni skaffa barn?

De tre frågorna ovan har jag och J fått riktade till oss den senaste månaden, aldrig ställda till oss som enskilda personer utan som par. Tydligen är det något man får räkna med när man har passerat 25 och har varit tillsammans i, säg, mer än ett-två år. Det här med att åttiotalisterna väntar med barn och giftermål till förmån för karriär, studier och resor runt halva jorden verkar vara någon sorts myt, eller? Plötsligt tycker jag att folk till höger och vänster skaffar barn, gifter sig eller åtminstone planerar giftermål genom att förlova sig. Och det är ju jättefint på alla sätt och vis, men det kanske inte är för alla. I alla fall inte just nu. Personligen har jag ju alltid sagt att jag kommer att vänta med att skaffa barn tills jag är 32, minst. Och det där med bröllop har jag överhuvudtaget inte reflekterat över. Designerklänningar värda en halv förmögenhet, trerättersmiddagar med hundratals inbjudna och en brudvals ligger så långt bort från mig och min personlighet som något överhuvudtaget kan göra. Ska jag gifta mig någon gång blir det inte i kyrkan, inte i Las Vegas, inte i kapellet på Arlanda och inte i Stockholms stadshus heller sedan jag fick veta att de verkar köra med löpande band-principen. Men kanske i en fin trädgård någonstans tänker jag? Med en fantastiskt rolig och avslappnad fest efteråt? Kanske kan man hitta en kort, 60-talig klänning i spetstyg någonstans som skulle duga att gifta sig i? Sätta upp håret och klippa pannlugg igen?

Senast igår konstaterade någon att vi inte var förlovade trots våra dryga fem år tillsammans. Dessutom tyckte denna någon att man nog borde gifta sig i kyrkan, för så skulle det ju vara. Och plötsligt kändes det som att det var vi som var fel ute, att det var vi som var konstiga när vi förklarade att "nej, vi kommer inte att gifta oss i någon kyrka för ingen av oss ser sig själv som kristen". Jag tänker dessutom inte förlova mig innan jag har bestämt mig för att gifta mig, kalla mig traditionell men jag ser förlovningen som någon sorts ömsesidigt löfte om ett framtida giftermål. Och så det här med barn. Givetvis är det svårt att inte bli påverkad när jämnåriga runt omkring oss får ett, två eller flera barn och undrar om det inte är dags för oss snart. Och jag som alltid har förklarat att jag minsann ska plugga, jobba, leva och resa i flera, flera år innan jag skaffar barn börjar läsa bloggar där folk både pluggar, jobbar, reser och lever livet i storstaden med sina treåringar. Då försvagas ju mina argument, för att inte säga att de försvinner helt. Varför skulle jag inte kunna skaffa barn nu? Eller för tre år sedan? Kan andra så kan väl jag? Men så tänker jag att näe, det är banne mig inte rätt för oss nu, och var det definitivt inte för tre år sedan. Jag tycker inte att det hade varit idealt att få en bebis när vi bodde i varsin stad och blev försörjda av CSN, för att inte tala om att det hade varit en omöjlighet för mig att ta med en ettåring på utbytesstudier och praktik i Tyskland. Och nu då? När vi bor i en ganska rymlig tvåa och har fasta jobb så att vi klarar oss bra varje månad? Ja, då har vi ju fortfarande drömmar om studier på masternivå, om att bo på andra platser och om att upptäcka världen. Sammanfattning: Jag tycker det är fantastiskt att folk förlovar sig, gifter sig, lovar varandra evig kärlek, köper hus och skaffar ett barn eller två. Men för min (vår) del får allt det där vänta ett tag. Vi hinner. Det är långt kvar till 32.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Tror alltid det finns folk som lägger sig i hur man vill leva sitt liv. Vi har ju även fått frågan ett antal gånger om varför vi gifte oss, vi är ju så unga... Alltid retar man någon liksom =P Jag kan tycka att det viktigaste är att man själv är nöjd, men det är ju bara jag ;)

2011-06-01 @ 20:34:10
Postat av: Johanna

Jag håller helt med dig! Och det är precis samma för mig och min Johan, ganska många som har frågat nu om vi inte borde förlova oss åtminstone. Nej tack säger vi, det är så bra som det är. Och jag tycker precis som du att förlovar man sig så ska man också gifta sig. Vad är det för vits annars?

Barn, förlovning och giftermål kommer när det kommer.

2011-06-10 @ 11:21:20
Postat av: Linnea

Hanna: Jag tycker verkligen inte att ni är för unga för att gifta er (börjar vi inte bli gamla?). Men ja, oavsett hur man tycker och tänker så är det ju någon annan som tycker annorlunda ;) Måste ju erkänna att jag blev aningens sugen på att slå till när vi var på ert bröllop, så himla fint var det! T.o.m en iskall person som jag blev ju alldeles gråtig i kyrkan haha!



Johanna: Man får stå på sig helt enkelt när folk tjatar, och försöka hitta på bra motargument ;) Om inte annat så är det ju inte precis gratis att anordna ett bröllop, vi skulle i alla fall inte riktigt ha råd med det just nu!

2011-06-14 @ 19:44:17
URL: http://neapop.blogg.se/
Postat av: Vera

Hade helt missat det här inlägget!

Ja, jag behöver väl inte säga att jag håller med dig? :)

Bara du säger till när det är dags så kan jag skaffa barn samtidigt haha!

2011-07-01 @ 08:32:26
Postat av: Nils

Årets bästa bloggpost.

2011-07-25 @ 23:29:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0