Att jobba med kniven mot strupen - det här med disciplin

Jag beskriver gärna mig själv som en organiserad och noggrann person, punktlig och ordentlig. Det är jag väl visserligen också, men när det gäller det här med att börja med uppgifter i tid så har jag banne mig någon sorts inre spärr. Jag vet att jag borde sätta igång och skriva/läsa/söka information i god tid så att jag slipper sitta uppe halva natten och skriva dagen innan en uppsats ska lämnas in, och tänker efter varje sådan natt att "nästa gång, då ska jag verkligen skärpa mig". Händer det? Nej, inte så jätteofta. Tydligen tycker jag att det är bättre att läsa bloggar, maratontitta på tv-serier och annat viktigt istället för att plugga effektivt och slippa stressa ihjäl mig samt få små utbrott för att jag inte kan komma på smarta formuleringar till en litteraturanalys klockan halv elva på kvällen. Samtidigt blir jag ju alltid klar i slutändan. Jag lämnar in uppgifterna när de ska lämnas in (inte tre dagar senare) och klarar tentorna på första försöket så förmågan har jag ju uppenbarligen. Och jag tycker ju faktiskt att det är roligt och intressant att plugga. Synd bara att jag inte kan planera tiden på ett vettigt sätt, och helt enkelt sätta igång i tid istället för att tänka att jag har all tid i världen. För det har man ju sällan. Jag kommer troligtvis aldrig att bli som de personerna i min seminariegrupp som är klara med sina inlämningsuppgifter två veckor innan deadline men på något sätt måste jag försöka skärpa ihop mig. Även om en viss tidspress är bra för effektiviteten och kreativiteten så hade det ju varit trevligt att slippa sminka över de svarta ringarna under ögonen med tre lager concealer varje gång det är dags för inlämning.

Kommentarer
Postat av: HELENA

haha! sådär var jag också! jag drog ut på det in i det längsta. inte med allt, men med det viktigaste, typ diskussionen i slutet. jag var disciplinerad näör det gällde att gå upp i tid och jag satt alltid flera timmar i sträck vid datorn, men effektiv jobbtid var nog ca en timme per dag typ. för jag gjorde som du, läste bloggar och annat kul! men sen ändå så får man ju sin examen, så man måste ju haft nåt sorts flyt och det tror jag verkligen att du har med, så stressa inte upp dej över din pluggtid, du kommer alltid att klara det! du kan väl komma över hit nån dag till din barndomstrakter och ta en liten långsjöpromenad med mej! kramar

2011-11-22 @ 20:28:48
URL: http://komketchup.blogspot.com
Postat av: Linnea

Vad skönt att höra att jag inte är den enda som har svårt att skärpa ihop mig ;) Problemet är ju att jag ofta sitter hemma och pluggar där det finns en massa annat att göra, sitter jag i bibblan på universitetet måste jag ju plugga hela tiden. Borde nog åka dit lite oftare...Jag kommer gärna och tar en promenad med dig någon dag, är väldigt nyfiken på ert hus också ;)

2011-11-24 @ 10:33:08
URL: http://neapop.blogg.se/
Postat av: Vera

...och jag som började i första veckan med att läsa alla böcker och förbereda mig, bara för att fa ett daligt betyg. undrar om det är fel pa mig eller alla j*vla politiska teorier? jag satsar pa det sista ;)

2011-11-24 @ 15:24:54
Postat av: Linnea

Helt klart teorierna tror jag! Jag fick alltid mycket lägre betyg i våra politik-kurser än vad jag har fått i tyska och engelska :p Du är ju sjukt duktig på att börja läsa/skriva uppgifter i tid!

2011-11-25 @ 19:51:27
URL: http://neapop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0