2009

Jag tänkte göra som resten av blogg-Sverige och sammanfatta mitt 2009. Men eftersom jag är en lat människa snor jag helt enkelt en lista från Johannas blogg och fyller i den!

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?

Bodde i Tyskland med allt vad det innebar: klara sig själv i ett annat land, göra en praktik på en tysk myndighet, flytta från en stad till en annan genom att åka tåg och en massa annat läskigt. 
 
2. Höll du några av dina nyårslöften?

Åt inte särskilt nyttigt och tränade inte tillräckligt mycket, så njae. Var nog inte så mycket snällare heller tyvärr.

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Ja, två stycken bebisar föddes i min vänskapskrets!

4. Dog någon som stod dig nära?

Nej, som tur är.

5. Vilka länder besökte du?

Tyskland, och gjorde en kort visit i Danmark.

6. Vad fick dig att må bra?

Johan, alla fina människor som jag lärt känna under året och alla roliga fester, de soliga söndagarna i Englischer Garten, resorna till Umeå

7. Är det något du saknat år 2009 som du vill ha år 2010?

Lite mer stabilitet i tillvaron vore skönt. Vill inte flytta lika mycket i år, tack!

8. Vad var din största framgång 2009?

Att jag klarade nästan alla kurser jag läste i Berlin, att jag gjorde färdigt praktiken och att jag överlevde långdistansförhållandet.

9. Största misstaget?

Att jag inte skrev färdigt c-uppsatsen i statsvetenskap, att jag inte klarade en viktig kurs jag läste i Berlin, och lite andra dumma saker.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?

Har varit dödsförkyld några gånger under hösten, haft ögoninflammation och bränt mig några gånger. Var kräksjuk en gång också.

11. Bästa köpet?

Åh, det finns så många! Men det köp jag använt mest är nog den svarta koftan jag köpte för några euro på en loppmarknad i München, eller den gröna sjalen. Eller den ryska sjalen. Eller de blåa tygskorna.

12. Vad spenderade du mest pengar på?

Flygbiljetter, en väldigt dyr tågbiljett från Berlin till München, hyra, kläder, öl.

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?

Hela våren var väldigt bra, då var jag glad nästan hela tiden! Att komma hem till Sverige och Johan gjorde mig också glad såklart! Resan till Köln!

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2009?

Dance with somebody med Mando Diao, That's not my name med The Ting Tings, I bet that you look good on the dancefloor med Arctic Monkeys, Circus med Britney Spears och I gotta feeling med Black Eyed Peas

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Överlag var jag nog gladare, men har också haft svackor då jag varit väldigt ledsen.

16. Vad önskar du att du gjort mer?

Jag önskar att jag rest runt mer i Tyskland när jag ändå var där, borde även ha skärpt mig mer med uppsatsen och varit bättre på att hålla kontakten med mina vänner!

17. Vad önskar du att du gjort mindre?

Oroat mig över framtiden och vuxenlivet.

18. Hur tillbringade du julen?

I Umeå med en massa snö, massa mat och massa julklappar.

19. Blev du kär i år?

Jag fortsatte vara kär.

20. Favoritprogram på TV?

Germanys Next Top Model, Big Bang Theory och Mad Men

21. Bästa boken du läste i år?

Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl

22. Största musikaliska upptäckten?

The Ting Tings, Crystal Castles och Markus Krunegård

24. Något du önskade dig och fick när du fyllde år?

Jag önskar mig oftast småsaker som böcker och filmer och tror att jag fick alla de sakerna faktiskt!

25. Något du önskade dig men inte fick?

Nej, inte vad jag kan komma ihåg!

26. Vad gjorde du på din födelsedag 2009?

Hade lektioner hela dagen eftersom det var en torsdag. På kvällen hade jag förfest i mitt minimala studentrum och fick fina presenter som jag inte hade förväntat mig. Sedan var det meningen att vi skulle gå ut men kvällen slutade så här.

27. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

Ett sommarjobb. Lite mer planer för framtiden. Men 2009 var ett av mina bästa år hittills så jag ska nog inte klaga!

28. Hur skulle du beskriva din stil år 2009?

Min stil förändrades nog inte så mycket. Under praktiken var jag tvungen att vara striktare klädd än jag är bekväm i. Annars gick jag mest runt i t-shirtklänningar, leggings, koftor och espadrillos. Bekvämt med andra ord.

29. De bästa nya människorna du träffade (lärde känna)?

Det går inte att räkna upp alla här! Bara under höstterminen har jag träffat så mycket nya människor. Ingen nämnd, ingen glömd.

30. Vilken kändis var du mest sugen på?

Vem som helst förutom Robert Pattinson.

31. Vem saknade du?

Saknade mest Johan eftersom vi bodde i olika städer och t.o.m olika länder ett tag. Saknade även min familj en hel del.

32. Årets motto:

Benimm dich, wir sind in Bayern!

33. Årets besatthet:

Fetaost! Vera drog in mig i beroendet första kvällen i München, sedan var det kört och vi åt fetaostsallad varje dag under hela vistelsen där. Har lyckats trappa ner beroendet lite sedan dess. Var även ordentligt beroende av turkisk peppar ett tag och vi hade tur och fick leveranser från Finland och Sverige med jämna mellanrum. Apfelschorle, brezels och chokladcroissanter var jag också lätt besatt av.

34. Bästa film:

Har nog aldrig gått så mycket på bio som under min vistelse i Tyskland! Den bästa filmen jag såg under året var nog The boat that rocked. Rätta mig om jag har fel!

35. Största nyhet:

Svininfluensan antagligen.

36. Nyheten vi glömde:

Lady Gaga och alla hennes påhitt?

37. Årets skönaste trend:

Trend inom vad? Min skönaste klädtrend var att gå runt i samma leggings och klänning en vecka. Mitt skönaste påhitt var att spontanboka en resa. De skönaste dagarna spenderades med apfelschorle och fryspizza framför teven.

38. Största rädsla:

Att kärleken skulle gå i kras.

39. Största skandal:

Tågpriserna i Tyskland? Nej, har inget bra svar på den här frågan.

40. Tar du med dig in i 2010:

Framtidsplaner, kärlek, längtan, pepp och lite rastlöshet!

Kommentarer
Postat av: helena

vilken trevlig lista! en sådan hade ju varit enklare att fylla i en att göra ett jäkla mastodontinlägg, men jaja, gjort e gjort! :) kul att höra en liten resumé om ditt år! och älskar att läsa om kärlekar som håller! åh! massa kramar till dej!

2010-01-12 @ 08:54:03
URL: http://komketchup.blogspot.com
Postat av: Anna

Någon variant av denna listan ska jag helt klart göra för att summera mitt kommande 2010! :D

2010-01-15 @ 00:30:54
URL: http://missupsidedown.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0